Aktion mot Taxi kurir gav stort gensvarAktion mot Taxi kurir gav stort gensvar
Klockan sju i morse inledde Transport en aktion vid centralstationen i Stockholm, riktad mot Taxi kurir. Orsaken är att växeln sparkat ut en förare som försökt organisera chaufförerna fackligt. – Hela taxibranschen är ett moras, sa Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt som deltog vid aktionen.
LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson fanns också på plats, liksom Transports förbundssekreterare Markus Pettersson och flera tunga S-politiker.
På Taxi kurir finns inget kollektivavtal för chaufförerna och bland förare och åkare är missnöjet kompakt med arbetsvillkoren. Ilskan riktar sig främst mot dåligt betalda färdtjänstkörningar – något som gör att i princip alla chaufförer då och då tackar nej, ”bommar”, när beställningscentralen lägger ut uppdragen.
Allonias Sebhatu är en förare som kör för Taxi kurir. I fredags kallades han upp till beställningscentralen – med förevändningen att han ”bommat” för många körningar. Han blev avstängd från växeln och kommer sannolikt att förlora jobbet.
Både Sebhatu och Transports Stockholmsavdelning är övertygade om att det verkliga motivet är att han och en kollega tagit initiativ till facklig organisering på Taxi kurir, Taxi 020 och övriga taxibolag som ingår i Fågelviksgruppen.
Transport svarar nu med en protestaktion, som började vid centralstationen. Senare under förmiddagen kommer manifestationen att fortsätta utanför Taxi kurirs kontor.
Vid centralen hjälpte LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson till att dela ut flygblad och agitera bland förare och kunder. Kunder som uppmanades välja andra bilar än Taxi kurirs.
S-riksdagsledamöterna Monica Green och Lars Mejern Larsson anslöt.
– Taxibranschen måste röjas upp. Vi har lagt en rad förslag som syftar till det. Dessutom behövs en särskild utredning som ser över hela situationen, sa Monica Green.
Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt var inne på samma linje:
– Det måste bli ordning och reda i taxi. Vid offentliga upphandlingar ska det alltid vara krav på kollektivavtal, innan uppdrag läggs ut. Tömningscentraler är en självklarhet. En prisreglering också. Det är oacceptabelt att kunder luras, som i dag.
– Taxi kurirs agerande visar att tryggheten på arbetsmarknaden blivit en väldigt viktig fråga. Vi ska se till att den blir det i valrörelsen också.
En rad Taxi kurir-förare fick flygblad i händerna. Flera vittnade om långa arbetsdagar och dålig förtjänst. En förare sa:
– Jag har bara jobbat som taxiförare i en och en halv månad. Jag visste inte att man tjänade så extremt lite. Det är sämre än städning och alla andra jobb.
En kollega kom fram och fyllde i:
– Jag har kört ett år ungefär. Det är skit. Kör man för ”Kurir” så får man ihop en lön som det går att överleva på. Men inte leva. Glöm semester!
– Jag ”bommar” körningar ibland, precis som andra förare. Det går inte att ta alla körningar som växeln lägger ut. Om du bara litar till växeln får du aldrig ihop din dagskassa. Tidigare i morse sa jag nej till en lång färdtjänstkörning till Haninge. Jag måste vara i city nu. Annars går det inte runt.