Pengar
Close
Läge att kolla upp din pension och dina val?
Close

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Å andra sidan är det heller aldrig för tidigt att börja skaffa sig lite koll på kommande tjänstepension, uppmanar Pensionsmyndigheten och tjänstepensionsföretagen som ligger bakom Tjänstepensionens dag.

Den firas för tolfte året i rad i syfte att uppmärksamma hur viktig tjänstepensionen är för landets löntagare. Men också för att fler arbetsgivare ska informera sina anställda eller kommande medarbetare – gärna redan vid anställningsintervjun.

Allmän pension

”Har jag tjänstepension”, kan vara den första frågan att ställa sig. Ungefär nio av tio svenskar har det i dag via sin arbetsgivare, upplyser Folksam LO Pension på sin sajt, (folksamlopension.se). Men hur mycket betalar arbetsgivaren eller har tidigare arbetsgivare pytsat in, är en följdfråga.

Alla som jobbar och betalar skatt tjänar in pengar till sin allmänna pension. Men tjänstepensionen, som alltså är utöver den, utgör en stor del av den sammanlagda pensionen. Så fråga din arbetsgivare, om du är osäker på om hen betalar in pengar till din tjänstepension.

Ett annat sätt är att gå in på sajten fora.se och läsa mer under rubriken ”Privat”. Där kan du också logga in på ”Mina sidor” och se alla inbetalningar som gjorts till avtalspensionen. Du kan även byta förvaltare, lägga till eller ta bort återbetalningsskydd (se nedan).

Gör du inget ligger pensionspengarna kvar hos AMF. Men vill du byta fonder gör du det hos din förvaltare, till exempel AMF, FOLO eller Swedbank Försäkring.

Få överblick

Men det där låter kanske krångligt?

Varför ska vi över huvud taget bry oss om vår pension?

– Därför att om vi gör det kan vi påverka pensionen mer till det bättre än om vi inte bryr oss, säger försäkringsombudsman Pia Edvall på Transportarbetareförbundet.

Hennes första råd är att gå in på sajten minpension.se (en gratis, oberoende tjänst i samarbete mellan staten och pensionsbolagen). Där samlas alla uppgifter in automatiskt.

– Och du får en överblick över din pension, säger Pia Edvall.

Känns det ändå knepigt har alla som är medlemmar i Transport rätt till en timmes rådgivning om pension och försäkringar av Folksam, tipsar hon.

– Det är en medlemsförmån och tid är enkelt att boka via nätet.

Gå till folksam.se och ”Rådgivning för medlemmar. Puffen mot framtiden”. Du kan också ringa 08-772 71 80.

– De regionala skyddsombuden eller försäkringsrådgivarna på din Transportavdelning kan också hjälpa till, säger Pia Edvall.

Återbetalningsskydd till efterlevande

Hennes tredje råd lyder:

– Tänk på återbetalningsskyddet. Kryssar du för det får din maka eller make, registrerade partner, sambo eller dina barn ersättning för din intjänade pension, om du dör före en viss ålder. Men det ger dig lägre pension.

– Skyddet kan vara bra om du har familj och barn som är beroende av din inkomst. Men när barnen är större kanske du vill tänka mer på din egen pension, säger Pia Edvall.

Ändringen kan göras på servicebolaget Fora:s sajt (fora.se, gå till Mina sidor).

Kolla avgifter för fonder

Hur ska man tänka kring att själv välja fonder, som förvaltar ens pensionspengar?

– Det är förstås upp till var och en. Är man 25 år kanske man väljer fonder med lite större risk, men börjar man närma sig pensionsåldern kanske man väljer tryggare. Det finns förslag på färdiga lösningar så att man slipper sätta sig in i varje fond, säger Pia Edvall.

Men man ska kolla upp avgifterna för olika fonder, betonar hon.

– Fonderna kan locka med hög avkastning, men ha så höga avgifter att det äter upp mycket av kapitalet.

Prognoser för pensionen

Ska man jobba till 65, 67 eller gå redan vid 64 år?

– Det kan vara bra att diskutera med Folksams rådgivare. På minpension.se kan man också göra prognoser själv för hur hög pensionen blir vid olika ålder.

På nätet finns väldigt mycket information, påpekar Pia Edvall.

– Att man inte söker efter den kan beror på någon form av olust, som oro för att att pensionen ska bli för låg, funderar hon.

Fotnot. Tjänstepension, som betalas utöver allmän pension, utgår oftast från ett kollektivavtal mellan arbetsgivare och fackförbund. Men den kan också grunda sig på ett individuellt avtal mellan en anställd och arbetsgivaren.

Fora är ett servicebolag, ägt av arbetsgivare och fack, som administrerar tjänstepension (även kallad avtalspension) och försäkringar i kollektivavtalen.

Avtalat.se informerar och vägleder om pension och försäkringar via jobbet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    27 september, 2024

    Jag rekommenderar alla att börja spara direkt i aktier, fonder eller ETF:er på ett ISK-konto när de är unga och börjar jobba och får sin första lön.Med ett stort eget kapital så har man större möjlighet att själv välja när man vill gå i pension och när man har råd att sluta arbeta.Tyvärr så kommer politikerna antagligen att höja pensionsålder så att vi skall arbeta allt längre upp i åldrarna när de flesta antagligen istället skulle vilja sluta arbeta långt innan de är 60-65 år för att hinna med annat i livet än att bara arbeta.Jag pensionerade mig redan 2018 när jag var 52 år och det är underbart att vara en ung och frisk pensionär med väldigt god ekonomi.Ta er tid och lär er om PPM-pengar och tjänstepensioner och givetsvis om eget sparande i aktier, fonder och ETF:er.

Lästips:

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms ­annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.

Nu fyller motorvägen 100 år

Årsdagar. Kanske borde man ändra alla hastighetsskyltar till ”100” för en enda dag. Nu fyller nämligen världens första motorväg 100 år. Men när bilisterna i Milano körde de 4 milen till Varese så fanns inte ordet motorväg, då hette det autostrada.

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Kvinnor med funktionshinder får sämre jobbstöd

Arbetssökande. ”Supported employment” är en form av stöd vid anställning för personer med funktionshinder. Men alla som behöver får inte det stödet och kvinnor får sämre hjälp än männen när det gäller att hitta och behålla ett arbete.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.