Debatt

Aldrig privat – alltid övervakad

Debatt. Det finns tekniska system med förmåga för arbetsgivaren att hålla koll på de anställda, var de är, hur de framför sitt fordon och kameror som övervakar vad de gör eller inte gör, vad de skriver i mejl och sociala medier med mera.

Utöver detta så finns det även arbetsgivare som vill veta om de anställda har anlag för sjukdomar, om de har en riskkonsumtion av alkohol eller om de befinner dig i en riskgrupp för missbruk genom att få tillgång till de resultat av blodprovsanalyser som företagshälsovården har tillgång till.

Ett företag som heter Verifiera tillhandahåller en rättsdatabas med offentliga handlingar från svenska domstolar och myndigheter, till de som betalar för det, som bland annat kan användas vid en anställningsprocess. Eftersom företaget har ett utgivningsbevis enligt yttrandefrihetsförordningen så är det till stora delar undantaget från reglerna i Dataskyddsförordningen.

Det kan gälla avgöranden om överklaganden av Försäkringskassans beslut om rätt till sjukpenning, sjukersättning och assistansersättning samt mål som gäller lagen om psykiatrisk tvångsvård och lagen om rättspsykiatrisk vård.

Några av de tekniska systemen gynnar de anställda, underlättar deras arbete och gör det säkrare. Men en del av systemen används bara av arbetsgivarna i syfte att övervaka och kontrollera de anställda.
När företagen vill införa system som övervakar de anställda så är det samma argumentation som återkommer.

  • Det är för de anställdas säkerhet.
  • Det är för att inte de anställda inte ska misstänkas för någon oegentlighet.
  • Det är för att förbättra arbetsmiljön.
  • Det är för att de vill kunna hjälpa de anställda.
  • Vi kommer aldrig realtidsövervaka de anställda.

Varför övervakas och kontrolleras tjänstemän och chefer inte i samma utsträckning som de kollektivanställda?

Även om företagen inte realtidsövervakar de anställda så finns den möjligheten, vilket skapar en känsla av att man som anställd hela tiden är övervakad.

Om företagen vill de anställdas bästa, varför nekar man då ofta till att skriva under våra överenskommelser? Dessa är framtagna för att ta vara på de anställdas intresse av att veta att man hanterar systemen korrekt, och enligt Dataskyddsförordningen.
Om företagen är måna om sina anställda, varför fungerar då deras rehabiliteringsarbete ofta så dåligt?

Ska en person som avtjänat ett straff även bli dubbelbestraffad och utestängd från delar av arbetsmarknaden i framtiden?

Ska man inte kunna få ett arbete för att man har haft, eller har, anlag som gör att man eventuellt kommer att utveckla en sjukdom i framtiden, även om man i dag är fullt frisk?

Ska man inte få det jobb man söker för att man bär på gener som gör att man lättare kan drabbas av ett missbruk?

Hur mycket övervakning och kontroll på våra arbetsplatser ska vi acceptera och när blir det så obehagligt att vi reagerar?

Hur högt värderar vi vår personliga integritet och hur mycket makt över våra liv ska arbetsgivarna få?

Skulle vi acceptera övervakning av vårt privatliv med samma argument som arbetsgivarna använder för övervakning på arbetsplatsen?

De tekniska systemen utvecklas och spelar en allt större roll på våra arbetsplatser. Men ska de användas till att människor sorteras i A-, B- och C-lag? Och hur mycket kontroll över våra (arbets)liv ska vi tillåta att arbetsgivarna får?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.