Alexandra från Jönköping jobbar hårt med förberedelserna inför årets Ungdomsforum. Men hennes engagemang i raggarklubben Road Tramps kräver minst lika mycket tid och energi.
Close
Alexandra från Jönköping jobbar hårt med förberedelserna inför årets Ungdomsforum. Men hennes engagemang i raggarklubben Road Tramps kräver minst lika mycket tid och energi.
Close

Alexandra älskar amerikanare

Månadens medlem. En av arrangörerna bakom årets Ungdomsforum är Alexandra Lindahl från Jönköping. Förutom det fackliga engagemanget, älskar hon gamla jänkarbilar med allt som därtill hör – musiken, kläderna och cruisingen.

När vi träffar Alexandra är förberedelserna i full gång för Transports årliga ungdomsforum. Som om det inte räckte har Alexandra dessutom mycket att göra som vice ordförande i raggarklubben Road Tramps i Jönköping.

– Den stora grejen vi arrangerar varje år är cruisingen i Jönköping, den första lördagen i september. Cruisingen kräver också mycket förberedelser – det är kontakter med polisen och kommunen för att fixa tillstånd, vi ska fixa band som spelar, abonnera lokaler… Det är nästan mer jobb än Ungdomsforum, säger Alexandra.
Själv äger hon en Oldsmobile Super 88 av årsmodell 1958, en ”Krom-Olds” som det heter på raggarspråk.

– Jag har alltid tyckt att motorer är väldigt kul, jag är praktiskt lagd och gillar att skruva och pilla. Då är det bra att ha en gammal bil, för de går ju sönder ibland, säger Alexandra med ett skratt.

Men det är inte bara motorintresset som lockat henne till Road Tramps. Alexandra gillar ”hela raggarpaketet” med musiken, frisyrerna och kläderna i 1940- och 50-talsstil.

– Den stilen är så himla kvinnlig, det är det som är så kul.

Hur mycket pengar lägger du på ditt intresse?

– På bilen lägger jag nog mer pengar än vad som borde vara rimligt. Förra vintern totalrenoverade jag motorn, och det gick nog på 70 000 kronor. Allt med gamla bilar är dyrt, särskilt när det gäller Oldsmobile.

Och hur länge tar det att fixa upp sig i full cruisingstil?

– Det beror ju på hur mycket tid man vill ägna åt det, men är man riktigt ambitiös så lägger man håret kvällen före. Sedan fortsätter man när man kliver upp på morgonen, och så kanske man är klar vid middagstid.

Då vill man inte att det ska ösregna på kvällen sedan?

– Det vill man inte, nej. Då blir det många svordomar, och sedan får man sitta i bilen hela cruisingen.

Till vardags jobbar Alexandra, sedan ungefär två år, på Hit & Dit Transport i Jönköping.

– Från början planerade jag att läsa juridik, men sedan blev jag extremt skoltrött i högstadiet. Bilintresset gjorde att jag valde transportgymnasiet för att få ett grundyrke, sedan får jag se om jag pluggar vidare i framtiden.

Första tiden på Hit & Dit körde hon bil och släp-kombinationer, men en axelskada tvingade henne att gå över till lite lättare uppgifter.

– Så nu kör jag budbil, Jönköping-Karlskrona nattetid. I början var det lite segt att jobba natt, men nu tycker jag mest det är skönt att slippa en massa annan trafik.

Transport gick Alexandra med i samtidigt som hon påbörjade sitt nuvarande jobb.

– Det hänger lite grann ihop med juridikintresset. Jag har alltid haft en stark känsla för rättvisa, för mig är det självklart att vara med i facket och a-kassan. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Just nu är hon med och startar en ungdomskommitté hemma i Jönköping, samtidigt som hon alltså arbetar hårt inför Transports Ungdomsforum i Åkersberga.

– Det är mycket jobb, men det är så himla givande. Vi hoppas få dit ett skönt gäng som blir engagerade och vill byta erfarenheter.

Och parallellt med detta pågår förberedelserna för Jönköpingscruisingen i september.

– Så det är möten var och varannan dag. Men det är kul, för nu har jag fått ordföranden i Road Tramps att också bli fackligt engagerad. Han gick precis med i ungdomskommittén…

 

Tommy Harnesk

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.