Alkobommar på gång
Regeringen lyssnar inte på sin myndighet. I november förra året sågade Trafikverket idén med automatiserad nykterhetskontroll i hamnarna. I dag fattar regeringen beslutet att alkobommar ska införas i en handfull hamnar.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och partiets gruppledare i trafikutskottet, Pia Nilsson, presenterar regeringens linje på Svenska Dagbladets debattsida i dag:
”Alkobommar är en konkret lösning för att minska rattfylleriet i Sverige. De innebär att både förare av tunga och lätta fordon som kör av en färja måste blåsa i en nykterhetskontroll, för att kunna fortsätta färden ut från hamnområdet.”
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att senast i oktober redovisa vilka tre till fem hamnar som ska förses med alkobommar.
Samma myndighet dömde alltså i november 2015 ut de försök som har genomförts i Stockholms frihamn och Göteborgs hamn. Trafikverket ansåg att permanenta alkobommar inte skulle införas: Dels för att de enbart kollar nykterheten och inte drogpåverkan eller körkort, dels för att det blir dyrt med myndighetspersonal på plats för att ta hand om onyktra förare.
Infrastrukturministerns argument för att driva fram bommarna är att ett betydande antal rattfyllerister greps under forskarverksamheten. Plus att alkobommarna då hade en preventiv effekt – färre chaufförer körde av fartygen med alkohol i kroppen.