Alkolåsbommar testas i Göteborg
I augusti invigdes två alkobommar på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. Nu ska lastbilsförare rulla genom en nykterhetskontroll och blåsa, innan de får köra vidare. Transport ifrågasätter om pilotprojektet tar hänsyn till chaufförernas integritet. Vad händer om någon inte vill blåsa?
Testerna görs med samma infraröda teknik som i dag används av polisen. I stället för i munstycke får föraren blåsa ut luft intill en avkännare. Inom ett par sekunder kommer svaret. Är du nykter går bommen upp automatiskt. Har du druckit för mycket ligger den kvar och personal och trafikpolis kallas dit.
Motormännens Helnykterhetsförbund, MHF, har drivit på länge för att få bommar vid färjeterminaler. Nu genomförs försöket i samarbete med Polisen, Tullverket, Trafikverket och Kustbevakningen.
Bommarna ska testas under fyra till sex veckor innan de utvärderas. Slår försöket väl ut kan bomkontroller sättas upp vid fler färjelägen.
Bakgrunden är en allvarlig olycka på motorvägen från Ystad 2004. Då dog fem personer i två personbilar efter att ha krockat med en kraftigt berusad lastbilsförare, som körde i fel färdriktning. MHF lyfter också fram statistik från Tullverket och polisen i Stockholms län.
– Den visar att rattfylleri är dubbelt så vanligt vid hamnar om man jämför med trafiken i övrigt, säger Tomas Jonsson på MHF.
Han är entusiastisk över projektet, som ändå sker i mindre skala än förbundet hoppats på. MHF begärde först 3,5 miljoner från Trafikverket för att sätta upp två alkobommar i Karlshamns hamn och tre i Göteborg.
– Vart 185:e fordon som rullar av färjan i Sverige körs av en berusad förare. I Göteborgs hamn sköter sig yrkesförarna lite bättre än övriga, men där finns mycket internationell trafik som inte alltid har alkolås i bilarna. Bommar är ett enkelt sätt att rädda människoliv, anför Tomas Jonsson.
Han får medhåll av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Alkobommar med enklare teknik finns redan i Trelleborgs hamn. Lastbilsförarna testas slumpmässigt.
Kritik har framförts mot att allt för få chaufförer stoppas för rattfylla med hjälp av Trelleborgs bommar. Ystad har i stället lyfts fram. Där infördes nykterhetskontroller av förare från färjorna 2007. De utfördes av väktare i hamnens vaktbolag, men stoppades eftersom bara polisen har laglig rätt att utföra nykterhetsprov.
Tre år senare gav regeringen ändå klartecken till ett försök med särskilda nykterhetskontrollanter i hamnarna. De ska vara utbildade ordningsvakter, stå under polisens ledning och dessutom ha genomgått en kompletterande utbildning för trafiknykterhetskontroller.
Transport ansåg att polisen hellre borde få ökade resurser för hamnkontrollerna, men klartecken för testerna kom ändå sommaren 2010. Verksamheten har dock gått trögt och försökstiden har nu sträckts ut till den 30 juni 2016, innan den kan utvärderas.
Tomas Jonsson från MHF tror att trögheten beror på motstridiga intressen mellan polis och bevakning, och att informationen inte nått ut.
– Det finns inga utbildade kontrollanter och jag har träffat på poliser som inte tycker att väktare ska springa ut och göra kontroller. Det är ett attitydproblem, säger han.
Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig betonar att Transport har samma inställning som MHF och polisen när det gäller att främja nykterheten på vägarna.
– Men det hade varit bra om Transport fått ge sin syn, innan alkobommarna sattes upp. Det handlar i allra högsta grad om den personliga integriteten. Är testerna frivilliga? Vad händer om någon inte vill blåsa, undrar Martin Miljeteig.
Han betonar att alkolås är den bästa metoden för att kontrollera rattonykterhet.
Testerna vid alkobommarna lyder under lagen om alkoholutandningsprov och förarna kan inte vägra blåsa. Bommarna fyller samma funktion som om det står en polisman vid vägkanten, vinkar in någon och ber föraren blåsa, förklarar Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen.
Provet vid bommen räknas som ett sållningsprov och därefter tas ett bevisprov, på berusade chaufförer. För att kunna bevisa att en bestämd förare kört full är alkobommarna också kameraövervakade från hamnens ledningscentral.