Alkolåsbommar testas i Göteborg

I augusti invigdes två alkobommar på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. Nu ska lastbilsförare rulla genom en nykterhetskontroll och blåsa, innan de får köra vidare. Transport ifrågasätter om pilotprojektet tar hänsyn till chaufförernas integritet. Vad händer om någon inte vill blåsa?

Testerna görs med samma infraröda teknik som i dag används av polisen. I stället för i munstycke får föraren blåsa ut luft intill en avkännare. Inom ett par sekunder kommer svaret. Är du nykter går bommen upp automatiskt. Har du druckit för mycket ligger den kvar och personal och trafikpolis kallas dit.

Motormännens Helnykterhetsförbund, MHF, har drivit på länge för att få bommar vid färjeterminaler. Nu genomförs försöket i samarbete med Polisen, Tullverket, Trafikverket och Kustbevakningen.

Bommarna ska testas under fyra till sex veckor innan de utvärderas. Slår försöket väl ut kan bomkontroller sättas upp vid fler färjelägen.

Bakgrunden är en allvarlig olycka på motorvägen från Ystad 2004. Då dog fem personer i två personbilar efter att ha krockat med en kraftigt berusad lastbilsförare, som körde i fel färdriktning. MHF lyfter också fram statistik från Tullverket och polisen i Stockholms län.

– Den visar att rattfylleri är dubbelt så vanligt vid hamnar om man jämför med trafiken i övrigt, säger Tomas Jonsson på MHF.

Han är entusiastisk över projektet, som ändå sker i mindre skala än förbundet hoppats på. MHF begärde först 3,5 miljoner från Trafikverket för att sätta upp två alkobommar i Karlshamns hamn och tre i Göteborg.

– Vart 185:e fordon som rullar av färjan i Sverige körs av en berusad förare. I Göteborgs hamn sköter sig yrkesförarna lite bättre än övriga, men där finns mycket internationell trafik som inte alltid har alkolås i bilarna. Bommar är ett enkelt sätt att rädda människoliv, anför Tomas Jonsson.

Han får medhåll av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Alkobommar med enklare teknik finns redan i Trelleborgs hamn. Lastbilsförarna testas slumpmässigt.

Kritik har framförts mot att allt för få chaufförer stoppas för rattfylla med hjälp av Trelleborgs bommar. Ystad har i stället lyfts fram. Där infördes nykterhetskontroller av förare från färjorna 2007. De utfördes av väktare i hamnens vaktbolag, men stoppades eftersom bara polisen har laglig rätt att utföra nykterhetsprov.

Tre år senare gav regeringen ändå klartecken till ett försök med särskilda nykterhetskontrollanter i hamnarna. De ska vara utbildade ordningsvakter, stå under polisens ledning och dessutom ha genomgått en kompletterande utbildning för trafiknykterhetskontroller.

Transport ansåg att polisen hellre borde få ökade resurser för hamnkontrollerna, men klartecken för testerna kom ändå sommaren 2010. Verksamheten har dock gått trögt och försökstiden har nu sträckts ut  till den 30 juni 2016, innan den kan utvärderas.

Tomas Jonsson från MHF tror att trögheten beror på motstridiga intressen mellan polis och bevakning, och att informationen inte nått ut.

– Det finns inga utbildade kontrollanter och jag har träffat på poliser som inte tycker att väktare ska springa ut och göra kontroller. Det är ett attitydproblem, säger han.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig betonar att Transport har samma inställning som MHF och polisen när det gäller att främja nykterheten på vägarna.

– Men det hade varit bra om Transport fått ge sin syn, innan alkobommarna sattes upp. Det handlar i allra högsta grad om den personliga integriteten. Är testerna frivilliga? Vad händer om någon inte vill blåsa, undrar Martin Miljeteig.

Han betonar att alkolås är den bästa metoden för att kontrollera rattonykterhet.

Testerna vid alkobommarna lyder under lagen om alkoholutandningsprov och förarna kan inte vägra blåsa. Bommarna fyller samma funktion som om det står en polisman vid vägkanten, vinkar in någon och ber föraren blåsa, förklarar Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen.

Provet vid bommen räknas som ett sållningsprov och därefter tas ett bevisprov, på berusade chaufförer. För att kunna bevisa att en bestämd förare kört full är alkobommarna också kameraövervakade från hamnens ledningscentral.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.