Alkolåsbommar testas i Göteborgs hamn

I slutet av augusti inleds ett försök med alkolåsbommar vid Stena Lines färjeterminal i Göteborg. Alla yrkesförare måste blåsa innan de får köra vidare.

Initiativet kommer från Motorförarnas Riksförbund (MHF), och genomförs i samarbete med polisen, tullen, Trafikverket och andra myndigheter. Pilotprojektet invigs av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd den 20 augusti.

Samtliga yrkesförare som kör av färjan måste blåsa i en apparat som använder infraröd teknik och därför inte behöver munstycke. Om mätresultatet är godkänt, öppnas bommarna och chauffören kan köra vidare.

Om resultatet inte godkänns, tillkallas personal och ett andra, traditionellt blåsprov genomförs.

– Utrustningen är oerhört sofistikerad, känslig och pålitlig. Totalt tar det 7-8 sekunder att kontrollera en förare. Vi vill ju inte ställa till med trafikstockningar eller andra besvär, säger MHF:s projektansvarige Tomas Jonsson.

Rattfylla kopplad till utlandsfärjor är ett stort problem, enligt MHF:s statistik.

– Var 185:e förare som kontrolleras i Sveriges hamnar är berusad. I trafiken som helhet handlar det om en förare på 420, säger Tomas Jonsson.

Denna statistik gäller dock bilisterna totalt sett. MHF har inga siffror över rattfylleriet specifikt bland yrkeschaufförer.

– Men enligt uppgifter från Göteborgs hamn som vi tagit del av, så ser det något bättre ut bland yrkesförarna än bland privatbilisterna. Åtminstone i Göteborg, säger Tomas Jonsson.

Ändå inriktar sig pilotprojektet med alkobommar på yrkesförare, inte privatbilister.

– Det beror på att yrkestrafiken är väl strukturerad. Det blir rent praktiskt enklare att testa det nya systemet på yrkesförarna än på privatbilisterna, säger Tomas Jonsson.

Projektet ska pågå under ett par månader innan det utvärderas.

– Målsättningen är att det här systemet ska utvidgas till samtliga hamnar i Sverige, säger Tomas Jonsson.

Transports centrala ombudsman Martin Miljeteig, ansvarar för arbetsmiljö- och integritetsfrågor. Han betonar att han respekterar MHF och att Transportarbetareförbundet har samma inställning som nykterhetsorganisationen när det gäller att främja nykterheten på vägarna.

Ändå ställer Miljeteig sig frågande till att Transport inte fått ge sin syn på den nya tekniken, innan alkobommarna monteras upp.

– Det handlar i allra högsta grad om den personliga integriteten. Är testerna frivilliga eller tvingande? Vad händer om någon inte vill blåsa vid alkobommarna? Det är väldigt förvånande att vi inte tagits med i de diskussionerna, anför Martin Miljeteig.

– Tidigare har vi ställt oss tveksamma till om det finns lagligt stöd för att tilltvinga sig den här typen av utandningstester. Nu har vi all anledning att titta närmare på den frågan.

Martin Miljeteig tillägger att alkolås är den bästa metoden för att kontrollera rattonykterhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.