Alkolåsbommar testas i Göteborgs hamn
I slutet av augusti inleds ett försök med alkolåsbommar vid Stena Lines färjeterminal i Göteborg. Alla yrkesförare måste blåsa innan de får köra vidare.
Initiativet kommer från Motorförarnas Riksförbund (MHF), och genomförs i samarbete med polisen, tullen, Trafikverket och andra myndigheter. Pilotprojektet invigs av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd den 20 augusti.
Samtliga yrkesförare som kör av färjan måste blåsa i en apparat som använder infraröd teknik och därför inte behöver munstycke. Om mätresultatet är godkänt, öppnas bommarna och chauffören kan köra vidare.
Om resultatet inte godkänns, tillkallas personal och ett andra, traditionellt blåsprov genomförs.
– Utrustningen är oerhört sofistikerad, känslig och pålitlig. Totalt tar det 7-8 sekunder att kontrollera en förare. Vi vill ju inte ställa till med trafikstockningar eller andra besvär, säger MHF:s projektansvarige Tomas Jonsson.
Rattfylla kopplad till utlandsfärjor är ett stort problem, enligt MHF:s statistik.
– Var 185:e förare som kontrolleras i Sveriges hamnar är berusad. I trafiken som helhet handlar det om en förare på 420, säger Tomas Jonsson.
Denna statistik gäller dock bilisterna totalt sett. MHF har inga siffror över rattfylleriet specifikt bland yrkeschaufförer.
– Men enligt uppgifter från Göteborgs hamn som vi tagit del av, så ser det något bättre ut bland yrkesförarna än bland privatbilisterna. Åtminstone i Göteborg, säger Tomas Jonsson.
Ändå inriktar sig pilotprojektet med alkobommar på yrkesförare, inte privatbilister.
– Det beror på att yrkestrafiken är väl strukturerad. Det blir rent praktiskt enklare att testa det nya systemet på yrkesförarna än på privatbilisterna, säger Tomas Jonsson.
Projektet ska pågå under ett par månader innan det utvärderas.
– Målsättningen är att det här systemet ska utvidgas till samtliga hamnar i Sverige, säger Tomas Jonsson.
Transports centrala ombudsman Martin Miljeteig, ansvarar för arbetsmiljö- och integritetsfrågor. Han betonar att han respekterar MHF och att Transportarbetareförbundet har samma inställning som nykterhetsorganisationen när det gäller att främja nykterheten på vägarna.
Ändå ställer Miljeteig sig frågande till att Transport inte fått ge sin syn på den nya tekniken, innan alkobommarna monteras upp.
– Det handlar i allra högsta grad om den personliga integriteten. Är testerna frivilliga eller tvingande? Vad händer om någon inte vill blåsa vid alkobommarna? Det är väldigt förvånande att vi inte tagits med i de diskussionerna, anför Martin Miljeteig.
– Tidigare har vi ställt oss tveksamma till om det finns lagligt stöd för att tilltvinga sig den här typen av utandningstester. Nu har vi all anledning att titta närmare på den frågan.
Martin Miljeteig tillägger att alkolås är den bästa metoden för att kontrollera rattonykterhet.