Alla borde vara piloter

Ledare. För några dagar sedan hotade piloterna på SAS med strejk. Det känns fortfarande lite ovant när en av arbetsmarknadens mest högavlönade grupper lägger ner arbetet i protest mot försämrade villkor.

Låt mig gissa att en betydande del av SAS-kaptenerna – med löner uppåt 100 000 kronor i månaden – röstat på partier som vill försvaga och allra helst avskaffa strejkrätten.

Nåväl. Vad kan den som vill nå framgång lära sig av
SAS-aktionen och den snarlika protest som chaufförerna på Norwegian-planen genomförde i vintras?

Jag ser några saker:

  • Bara genom enighet kan en grupp arbetstagare åstadkomma förändring. Som att stoppa försämringar som arbetsgivaren försöker driva genom. Det gäller även om människor i gruppen normalt ler i mjugg över begrepp som solidaritet.
  • Aktioner som gruppen vidtar måste svida rejält i skinnet på någon. Inställda flygningar drabbar passagerarna hårt och är extremt kännbart för ett flygbolag som redan går på knä.
  • Att organisera och ena människor är numera lättare ju bättre villkor personerna har från start. Piloter och läkare behöver knappt börja putsa på konfliktyxan innan arbetsgivarna darrar på läppen.
  • Det är en fördel om gruppen är liten, homogen och individerna svåra att ersätta.

I Transport har vi ytterligheterna. På ena kanten finns stuveriarbetarna. En liten sammansvetsad grupp där arbetsgivarna för decennier sedan gjorde misstaget att i kollektivavtalet lämna bort en del av inflytandet över arbetstiderna.

I stuverierna gäller därför inte Svenskt Näringslivs vanliga dogmer. Här gör arbetsgivarna tvärtom allt för att bekämpa lokal lönebildning och lokala uppgörelser. De olika hamnbolagen är piskade att följa centrala dekret.

På Transports andra kant finns taxiförarna. För
vanliga medborgare borde det vara obegripligt att någon enda person jobbar under sådana villkor i Sverige på 2000-talet.

Fast jag glömde att vi blivit allt mer avtrubbade.
Av tiggare, båtflyktingar. Av vittnesmål från våra ungdomar som dagligen förnedras i träsket av bidragsjobb, osäkra påhugg och personaluthyrning.

Fast mycket talar för att just bemanningsföretagen inte blir en lika het fråga i den kommande avtalsrörelsen. Numera har arbetsgivarna kommit på att det är billigare och effektivare att i stor skala anställa folk på deltid. Sedan kan ledningen när helst behov uppstår gå ut på golvet och erbjuda – eller snarare kommendera – mertid.

Facket står inför en gigantisk utmaning. Hur gör vi för att alla ska bli piloter?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.