Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

I morgon, fredag begravs den unga hamnarbetare som för en månad sedan omkom i Oxelösunds hamn. På arbetsplatsen hålls en tyst minut.

Mannen var på väg ner i ett lastrum på ett fartyg lastat med kol. Han möttes av livsfarlig koloxidgas och svimmade av. Mannen dog senare på sjukhus.

– Vi har förstått hur olyckan gick till, men kan inte förklara varför, säger Erik Zetterlund, vd i hamnen.

En omedelbar följd av dödsolyckan är att alla som arbetar med laster av organiskt material, som kol, ska ha en apparat i bröstfickan. Den varnar för gas och analyserar vilken typ det handlar om.

– Det ska vara lika naturligt att stoppa ner gas-varnaren som att sätta på sig hjälmen, säger Jyrki Saarinen, Transports huvudskyddsombud i hamnen.

Han berättar att han varit med i företagets utredning efter olyckan. Och att rutinerna har setts över, så att alla hamnarbetare blir varse farorna med koloxid, som finns på fartyg med organiskt material .

Den nya rutinen gör inte att arbetsgivaren kan låta bli sin riskbedömning. Gas-varnarna är en andra åtgärd.

Parallellt med den interna utredningen granskas olyckan av Arbetsmiljöverket, polisen och Statens haverikommission. Åklagare Jan Andersson säger att det är alldeles för tidigt att avgöra om någon kommer att åtalas.

– Förundersökningen pågår fortfarande, säger han.

Flera av mannens arbetskamrater tog sig ner i den gasfyllda trappen och lyckades bära upp honom. Vägen skulle ha varit stängd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roger Jönsson:
    20 april, 2018

    Gällande giftiga gaser och syrebrist i lastrum vid hantering av
    trävaror och organiskt material:
    Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet har tillsammans med TYA gett ut en
    broschyr hur man ska agera vid hanteringen. Denna finns i en reviderad upplaga från 2017 att beställa från TYA. Den heter Säkert och Tryggt eller med lurande faror.
    Jag uppmanar alla hamnar som inte redan har den att beställa denna broschyr. Där står vad branschen har kommit fram till för att minimera riskerna. Vi måste få in i ryggmärgen på alla hamnarbetare att inte beträdda fartygets lastutrymme innan atmosfären är mätt och utrymmena
    förklarade fria från farliga gaser. Så när hamnarbetsgivaren gett sitt Entry Permit till en tillträdesväg så kan man använda den, övriga tillträdesvägar ska vara plomberade och varningsskyltade.
    OBS! Personliga gasvarnare ska endast användas som en extra säkerhetsåtgärd när man går ner i redan förklarad gasfri miljö.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.