Alla förlorar på fusket längs vägarna

Debatt. En kväll och natt i maj fick jag följa med två chaufförer som körde mellan Helsingborg och Stockholm. Magnus har arbetat som chaufför i 24 år och Åke har varit i branschen i 40 år. I lasten fanns grönsaker till stockholmarna. Bilarna i åkeriet rullar alla årets dagar utom julafton och nyårsafton. Jag mötte chaufförer som gillar sina jobb, men som var djupt bekymrade över hur det ser ut längs våra vägar.

Det var en fin tur, men också en inblick i vad den sociala dumpningen leder till. Magnus och Åke berättade om en bransch som är under stor press av oseriösa företag som utnyttjar chaufförer från andra länder. Det syntes också tydligt längs vägen.

Uppdelningen mellan seriösa åkerier och utnyttjade låglönechaufförer blir övertydligt när bilarna står skilda från varandra vid vägkrogen, och chaufförer från andra länder inte ens har råd att fika. Vissa av dem kan tjäna 500 eller 600 euro i månaden. De kan jobba här i månader i sträck innan de får åka hem till familjen. De vågar inte klaga, då förlorar de jobbet.

Det är en sak att tala med folk och läsa rapporter, en annan att möta dem som drabbas. Det finns nästan bara förlorare på fusket längs våra vägar. Svenska chaufförer förlorar, utländska chaufförer utnyttjas och seriösa företag pressas och slås ut. Det har blivit hög tid att göra något. Vänsterpartiet hjälper gärna till.

Transport var ett av de fackförbund som tog ställning mot EU-medlemskapet. Så här i efterhand kan man bara konstatera att det hade rätt. EU:s inre marknad och fria rörlighet har varit mycket dålig för villkoren för åkerierna och chaufförerna.

I EU är företagens rätt att flytta personal och varor det viktigaste, då kommer fackliga rättigheter i andra hand. EU ställer till problem, men gör oss inte maktlösa.

Att den borgerliga regeringen inte gjorde något är inte så förvånande. Men det som den naivt kallar ”fri marknad” handlar om oschyst konkurrens. Och det är förvånande att högern inte heller bryr sig om att deras politik slår ut välskötta företag som inte kan konkurrera, och att mindre familjeföretag får slå igen.

Vänsterpartiet har tidigare krävt en rad åtgärder för att stoppa lönedumpningen och utnyttjandet av utländska lastbilschaufförer som arbetar i Sverige.

Vi vill se ett stopp av falska egenföretagare som utnyttjas för att företagen ska slippa betala skatt och inte behöva erbjuda riktiga villkor i Sverige. Vi vill ha krav på riktiga anställningar med kollektivavtal och ansvar för beställarna. Vi vill ha lika skattevillkor med en vägslitageavgift och gps-övervakning. Så kan vi också få kontroll över de bilar som kör olaglig inrikestrafik. Vi vill ha fler kontroller och bättre befogenheter för trafikpolisen.

Oseriösa aktörer som fuskar ska bort.

Sverige måste kräva att EU ändras så att löntagarnas rättigheter inte blir mindre viktiga än företags kortsiktiga vinstintresse. Vi vet vad som behöver göras.

En socialdemokratiskt ledd regering måste agera, det förväntar sig chaffisar som Magnus och Åke. Vill regeringen göra något åt problemen så får den gärna göra det ihop med oss i Vänsterpartiet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.