Debatt. En kväll och natt i maj fick jag följa med två chaufförer som körde mellan Helsingborg och Stockholm. Magnus har arbetat som chaufför i 24 år och Åke har varit i branschen i 40 år. I lasten fanns grönsaker till stockholmarna. Bilarna i åkeriet rullar alla årets dagar utom julafton och nyårsafton. Jag mötte chaufförer som gillar sina jobb, men som var djupt bekymrade över hur det ser ut längs våra vägar.
Det var en fin tur, men också en inblick i vad den sociala dumpningen leder till. Magnus och Åke berättade om en bransch som är under stor press av oseriösa företag som utnyttjar chaufförer från andra länder. Det syntes också tydligt längs vägen.
Uppdelningen mellan seriösa åkerier och utnyttjade låglönechaufförer blir övertydligt när bilarna står skilda från varandra vid vägkrogen, och chaufförer från andra länder inte ens har råd att fika. Vissa av dem kan tjäna 500 eller 600 euro i månaden. De kan jobba här i månader i sträck innan de får åka hem till familjen. De vågar inte klaga, då förlorar de jobbet.
Det är en sak att tala med folk och läsa rapporter, en annan att möta dem som drabbas. Det finns nästan bara förlorare på fusket längs våra vägar. Svenska chaufförer förlorar, utländska chaufförer utnyttjas och seriösa företag pressas och slås ut. Det har blivit hög tid att göra något. Vänsterpartiet hjälper gärna till.
Transport var ett av de fackförbund som tog ställning mot EU-medlemskapet. Så här i efterhand kan man bara konstatera att det hade rätt. EU:s inre marknad och fria rörlighet har varit mycket dålig för villkoren för åkerierna och chaufförerna.
I EU är företagens rätt att flytta personal och varor det viktigaste, då kommer fackliga rättigheter i andra hand. EU ställer till problem, men gör oss inte maktlösa.
Att den borgerliga regeringen inte gjorde något är inte så förvånande. Men det som den naivt kallar ”fri marknad” handlar om oschyst konkurrens. Och det är förvånande att högern inte heller bryr sig om att deras politik slår ut välskötta företag som inte kan konkurrera, och att mindre familjeföretag får slå igen.
Vänsterpartiet har tidigare krävt en rad åtgärder för att stoppa lönedumpningen och utnyttjandet av utländska lastbilschaufförer som arbetar i Sverige.
Vi vill se ett stopp av falska egenföretagare som utnyttjas för att företagen ska slippa betala skatt och inte behöva erbjuda riktiga villkor i Sverige. Vi vill ha krav på riktiga anställningar med kollektivavtal och ansvar för beställarna. Vi vill ha lika skattevillkor med en vägslitageavgift och gps-övervakning. Så kan vi också få kontroll över de bilar som kör olaglig inrikestrafik. Vi vill ha fler kontroller och bättre befogenheter för trafikpolisen.
Oseriösa aktörer som fuskar ska bort.
Sverige måste kräva att EU ändras så att löntagarnas rättigheter inte blir mindre viktiga än företags kortsiktiga vinstintresse. Vi vet vad som behöver göras.
En socialdemokratiskt ledd regering måste agera, det förväntar sig chaffisar som Magnus och Åke. Vill regeringen göra något åt problemen så får den gärna göra det ihop med oss i Vänsterpartiet.