Alla har ansvar för kollektivavtalet

Krönika. Nu är sommaren snart här och för många av oss väntar skön avkoppling tillsammans med nära och kära. Skolavslutningarna är genomförda och många barn och ungdomar kan se fram emot sommarlovet.

Sverige har blivit ett land med stor otrygghet för många, inte minst när det gäller jobbet. Staplade visstidsanställningar, sms-anställning och tillfälliga påhugg har blivit allt vanligare. Allt för många tvingas leva enligt det gamla talesättet: ur hand – i mun. Faktum är att den ekonomiska verkligheten för många familjer är så ansträngande att den leder till depressioner, utslagning och sjukskrivningar.

För facket är utmaningen att få ordning på arbetsmarknaden. Att komma tillbaka till den tid då tillsvidareanställningar var normen, inte undantaget.

Staten måste se till att folk blir anställningsbara genom att erbjuda vidareutbildning så att de kan ta de jobb som skapas i den nya ekonomin. Det står tämligen klart för oss alla att vi håller på att lämna industrisamhället och i stället går in i kunskapssamhället.

Likaså är det statens ansvar att skapa förutsättningar för att bedriva kommersiell verksamhet i landet.  Det kan exempelvis ske genom etableringsstöd eller investeringar i infrastruktur som medger att företag har tillgång till effektiva transporter, i syfte att nå marknader där de har avsättning för sina produkter.

Fackets ansvar har under lång tid varit att upprätthålla konkurrensneutraliteten i branscherna. Olönsamma företag ska slås ut och ge utrymme för de lönsamma. Tyvärr sker det inte i dag. Vi vet att många företag inte följer ingångna kollektivavtal, och vad värre är så tycks inte de anställda bry sig något nämnvärt. Detta måste få ett slut.

Kollektivavtalet är ett verktyg som utvecklats genom hårt arbete under lång tid. Det är också det verktyg som upprätthåller konkurrensvillkoren i branschen. Det är viktigt att alla följer det vi kommit överens om med arbetsgivarna. Tillsammans genomför förbundets lokala ombudsmän varje år tusentals lokala förhandlingar där de gör allt för att upprätthålla kollektivavtalet. Det är ett hårt arbete och kan endast krönas med framgång om medlemmarna respekterar och kräver sin rätt enligt avtalet.

För att ytterligare stärka vår organisation har förbundet startat en funktionärsutbildning. 13 aspiranter har valts ut bland över 70 sökande till att utbildas till lokala ombudsmän.  Vi hälsar dem alla välkomna och önskar dem lycka till med utbildningen.

Till sist, för många ungdomar väntar sommarjobb! Att själva kunna tjäna en slant och lägga undan till något man drömt om är för många en fantastisk upplevelse. Men, som förälder måste man vara uppmärksam på ungarna inte hamnar hos en arbetsgivare som varken har kollektivavtal eller försäkringar.

Jag uppmanar er att kontakta arbetsgivaren för att kontrollera saken. Det är inte förargligt eller pinsamt att ringa och försäkra sig om att ens barn inte blir utnyttjade eller riskerar sin hälsa. Att olyckor sker, det kan vi troligen aldrig förhindra – men att det finns försäkringar som täcker om det värsta händer är det minsta vi kan kräva både för oss själva och våra sommararbetande ungdomar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.