Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Close
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken.
Close
Döden på jobbet

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Gustav Sand Kanstrup på Arbetsmiljöverket anser att merparten av de dödsolyckor som har skett hade kunnat förutses och förhindras med bra arbetsmiljöarbete. Foto: Arbetsmiljöverket
Gustav Sand Kanstrup på Arbetsmiljöverket. Foto: Arbetsmiljöverket

En vägtrafikolycka. Två fall från hög höjd. Två chaufförer fick fallande last över sig vid godshanteringen. Förra året miste fem lastbilschaufförer livet på svenska arbetsplatser.

Det är färre än 2019, då nio chaufförer dog i arbetsplatsolyckor.

– Det är positivt att dödstalen totalt var lägre under pandemiåret. Men väldigt många dog på jobbet. Det är väldigt tragiskt. Det ska vara noll, säger Gustav Sand Kanstrup, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Dör i trafiken

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Mindre trafik ute på vägarna under pandemin skulle, enligt honom, kunna vara en förklaring till lägre dödstal förra året än 2019. Men det går inte att tala om något trendbrott. I år har redan fem chaufförer mist livet i tjänsten.

Under perioden 2011–2020 dog totalt 494 människor på svenska arbetsplatser. 83 av dem var lastbilschaufförer – 66 i den svenska arbetskraften och 17 i den utländska arbetskraften, visar statistik som Arbetsmiljöverket har sammanställt.

Martin Miljeteig
Transports Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Det är jättesorgligt och helt oacceptabelt att så många har dött. Det är det värsta som kan hända. Alla ska komma hem från jobbet, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Sett över en tioårsperiod har ungefär hälften av dödsfallen bland lastbilschaufförer skett i trafiken. Nästan lika många olyckor inträffade i samband med att gods lastades och lossades.

– Lastbilschaufförer får fallande last eller rasande föremål över sig, blir klämda mellan last och lastbil och faller från flak eller andra höjder när de hanterar gods, säger Gustav Sand Kanstrup på Arbetsmiljöverket.

Bättre kunskap

Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar. För att får ner dödstalen bland lastbilschaufförer efterlyser Gustav Sand Kanstrup bättre kunskap om systematiskt arbetsmiljöarbete hos arbetsgivarna – att de tillsammans med sina anställda arbetar för att identifiera fysiska, organisatoriska och systematiska risker i arbetsmiljön. Och åtgärdar de risker som de upptäcker.

– De kan till exempel se till att de kontrakt som skrivs inte går ut över chaufförernas arbetsmiljö och säkerhet, att de inte leder till orimliga tidsfrister.

Gustav Sand Kanstrup vill också se att fler arbetsgivare motiverar sina medarbetare att utse lokala skyddsombud. Och att facken samarbetar.

– Olyckor sker där det är många aktörer. Fackförbunden kan gemensamt identifiera var problemen ligger och föreslå åtgärder för att förebygga dem.

Han uppmanar även lastbilschaufförerna att följa de instruktioner de får av arbetsgivaren, och uppmärksamma arbetsgivaren och skyddsombud på risker i arbetsmiljön.

– Då finns förutsättningar för att göra förbättringar innan olyckan är framme, säger han.

Samverka

Transports Martin Miljeteig tycker att många företag måste bli bättre på att samverka med behöriga skyddsombud för att förbättra arbetsmiljön. Tillsammans ska de riskbedöma alla arbetsmoment – vilken utbildning som behövs, vilka verktyg som krävs, vilka risker som finns, och hur riskerna kan elimineras så att arbetet kan göras på ett säkert sätt.

– Arbetsgivaren bör vara tydligare med vad lastbilschaufförer får och inte får göra när de lossar gods. En anställd ska inte behöva göra egna riskbedömningar. Det ska finnas tydliga instruktioner för hur olika situationer ska hanteras, vid till exempel lastning och lossning.

För att få ner antalet dödsolyckor i trafiken efterlyser Martin Miljeteig säkra, trygga lastplatser och bättre vägunderhåll under både sommaren och vintern.

Rapportera brister

Han betonar också vikten av att anställa påpekar brister i arbetsmiljön, genom att göra en tillbudsrapportering om de inte har förutsättningar för att göra sitt jobb på ett säkert och korrekt sätt.

Chaufförer som sätter trafiksäkerheten och arbetsmiljön före leveranskraven får heller inte straffas.

– Kommer det en snöstorm förväntar sig kunder ändå att de ska köra i en och en halv meter höga drivor i 20 sekundmeter för att godset ska komma fram. Annars kan det bli konsekvenser. Det kan handla om alltifrån tillsägelser till att kunden blir jättearg och inte vill använda ett åkeri mer. Mer behöver göras för att motverka stressiga arbetssituationer, säger Martin Miljeteig

Arbetsmiljöverket kan också göra mer för att förhindra dödsolyckor bland lastbilschaufförer, enligt honom.

– Verket måste bli bättre på att vara ute på arbetsplatserna, personal som kan branschen borde göra inspektionerna. Då är det lättare att upptäcka brister och ställa krav på arbetsgivarna, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.