Alla ska kunna nå högsta lönenivå

När hushållssäckarna försvann och vissa renhållningsbolag i Göteborg skulle avveckla sina gamla ackordssystem, ville flera arbetsgivare införa fast månadslön och premiekomp. Då utvecklade sopgubbarna själva en metod för att öka företagens produktivitet – och att ge alla del i produktivitetsökningen.

Idén utarbetades av fackligt anslutna renhållningsarbetare tillsammans med Karin Peterson, ombudsman på avdelning 3 i Göteborg.

– Vi ville också ha fast månadslön med premiekomp för alla renhållare. Men enbart det skulle ge lägre lön än ackordssystemet, så vi utarbetade den här idén med bonuspoäng och började jobba
in den hos företagen, säger Karin Peterson.

KTRAB var det första företaget i Göteborgsavdelningens område som införde systemet.

– För att ge mer än månadslönen och premiekompen, ville arbetsgivarna ha lite mer av oss. Genom att jobba på det här sättet, visar vi att man kan öka företagets produktivitet. Och då ska gubbarna ha mer pengar också, säger Karin Petersson.

Vad innebär det rent praktiskt?

– Genom att planera rutten rationellt hinner man med fler hämtningar, utan att stressa sönder sig. Genom att ta hand om bilen och köra på rätt sätt, minskar slitaget på fordonen. Och så vidare. Men då vill vi ha del av produktivitetsökningen. Det är inte mer än rätt.

Hur ställde sig arbetsgivarna till det hela?

– Här i Göteborg har arbetsgivarna svårt att rekrytera renhållare och få dem att stanna, vilket gav oss ett bra förhandlingsläge. Och det finns ingen arbetsgivare som säger nej till att betala mer, om vi kan visa att gubbarna får mer gjort. Återigen, utan att stressa sönder sig – det handlar om att få mer gjort på ett bra sätt.

I dag finns systemet hos alla renhållningsbolag i Göteborg, undantaget det stora kommunala bolaget Renova.

– Vi hoppas få in bonussystemet i någon form även där. Målet är att alla ska kunna komma upp i högsta lönenivå, säger Karin Peterson.

Totalt omkring 230 renhållningsarbetare i Göteborgsområdet har i dag någon form av bonuspoäng i sina avtal, även om systemen ser lite olika ut på olika företag.

Men facket har inte fått sin vilja igenom helt och hållet – arbetsgivarna ville behålla något som kallas närvarotillägg. Alltså att om du går en hel månad utan att bli sjuk eller vabba en enda dag, så får du ett tillägg som kan variera mellan 500 och 800 kronor.

– Vi hade helst velat slippa den modellen, eftersom den missgynnar småbarnsföräldrar och uppfattas som att man straffas för en sjukdag. Men efter stora diskussioner fick vi gå med på att fläta in närvaro som ett av kriterierna i poängsystemet.

Att närvarograden ger individuella, bonusgrundande poäng är alltså en rest av ett tidigare system. Karin Peterson tycker egentligen inte att detta hör hemma i den nuvarande lönemodellen.

– Vi var tvungna att acceptera det för att arbetsgivarsidan skulle godta bonussystemet. Vi har fått jämställa det med premiekompensationen, som gäller per arbetad timme och som du inte heller får när du inte är på jobbet, säger Karin Peterson.

I det stora hela är bonussystemet mycket lyckat, tycker Karin Peterson. Och hon ser inga skäl till att inte alla renhållningsbolag skulle kunna införa det i någon form.

– Men det förutsätter aktiva medlemmar på företaget, och att arbetsgivaren är öppen för att testa nya lösningar.

Jerker Nilsson är central ombudsman med ansvar för renhållningsavtalet på Transport. Han har svårt att rakt av jämföra bonussystemet med renhållningsarbetares villkor generellt.

– Det finns olika typer av överenskommelser på olika håll i landet. Det vanligaste i dag är fast månadslön och premiekompensation, men i vissa fall har de förhöjd premiekomp, säger han.

Det gäller främst i större städer där det är svårare att rekrytera renhållningsarbetare.

– Men på många håll i landet, särskilt på landsbygden, har sopgubbarna månadslön plus fem spänn i premiekompensation, punkt slut. Jämfört med det så låter ju den här bonusmodellen helt klart som ett bra system, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.