Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

– Häpnadsväckande att de borgerliga partierna föreslår att riksdagen ska besluta om lönesänkningar under högkonjunktur, kommenterar Emil Burman som är utredare på Transport. Vad är de då beredda att göra i lågkonjunktur?

Det borgerliga förslaget handlar om dels nyanlända, dels unga upp till 23 år som inte har någon gymnasieutbildning. Arbetsgivarna ska kunna anställa dem för 70 procent av yrkets ingångslön och även slippa arbetsgivaravgifter under de första tre åren.

Kostnaden för arbetsgivaren blir ungefär hälften jämfört med en vanlig anställning. Den som får ett inträdesjobb kronor skulle tjäna cirka 14 000 kronor före skatt i en bransch där lägstalönen ligger på 20 000.

– Klart det är en låg lön, men det är många som lever på lägre inkomst i Sverige i dag, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund, enligt TT, och pekar på studenter och vissa pensionärsgrupper.

Allianspartierna räknar med att mellan 25 000 och 40 000 personer som står långt från arbetsmarknaden ska få jobb. Enligt förslaget ska de kunna ägna 30 procent av arbetstiden till att ”lära sig jobbet på jobbet”.

Transports Emil Burman är inte imponerad av förslaget:

– I ett läge med arbetsbrist och samtidigt arbetslöshet i vissa grupper bör Sverige lägga krutet på insatser som gör att de grupperna kan ta de jobb som finns. Det handlar om utbildning, praktik och annat.

Han är också kritisk till själva idén att låta riksdagen besluta om löner. Där får han stöd från LO:

– Politikerna ska inte hålla på med lönepolitik, de ska hålla fingrarna borta, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, till TT.

LO föreslog så sent som i våras en modell för utbildningsjobb där den anställda jobbar 70 procent för lön som ligger under kollektivavtalet – och studerar med ett nytt statligt och ”generöst” studiestöd resten av tiden. Facket vände sig till Svenskt Näringsliv med sina idéer, men arbetsgivarna har inte velat prata om modellen.

– Varför ska arbetsgivarna nu förhandla med oss? Det här underminerar vårt förslag, det är riktigt klumpigt agerat av Alliansen, säger Torbjörn Johansson, till TT.

Svenskt Näringsliv är däremot positivt till Alliansens inträdesjobb:

­ – Det pågår redan samtal om förenklade anställningsformer som skulle kunna göra det mindre kostsamt att anställa personer utan formell utbildning eller arbetslivserfarenhet. Om dessa samtal misslyckas, och för de grupper där kollektivavtal inte är lösningen, är det rimligt att politiken griper in och lagstiftar utan parternas medverkan, säger organisationens vd Carola Lemne i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jesper:
    6 december, 2017

    När man ändå inte har råd med hyran i dag på de aktiva kollektivavtalen så kan man väl lika väl tjäna mindre? 10% av lönen går bra när man ändå tvingas sova i bilen eller under en bro. Mvh hemlös och fulltidare.

  2. Bill Olsson:
    18 augusti, 2017

    Att ingångslönen i ett yrke ska vara lägre än den som jobbat 3 till 10 år i branschen tycker jag låter vettigt. Men ingångslön som är nästan lika låg som en medelpension går tydligen inte, det finns dem som har 7 8000 före skatt.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.