Allt du vill veta om lastsäkring
Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.
I denna branschnorm tolkar Tya – det vill säga Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd – nya, rättsligt oprövade, internationella regler. Och lugnar åkare och chaufförer med att den som gjorde rätt förut förmodligen gör rätt nu också.
– Egentligen behövdes den här broschyren för ett år sedan … Vi har fått många frågor om lastsäkring sedan nya regler infördes och vi har själva fått tolka en del av dem, säger Stefan Reimers, lastsäkringsexpert på Tya.
Branschnormen är 56 sidor tjock och ska ge svar på vad som gäller. Den chaufför som har läst broschyren ska inte riskera att orsaka en olycka eller åtalas för arbetsmiljöbrott – på grund av bristande lastsäkring i alla fall. Broschyren finns att ladda ner på Tyas hemsida.
De tidigare svenska reglerna ersattes för ungefär ett år sedan av föreskrifter som är gemensamma i hela Europa.
– De gamla reglerna beskrev i detalj hur lasten skulle säkras på lastbilsflaken. Nu har vi behövt tolka föreskrifterna och göra om dem till detaljerade instruktioner, säger Stefan Reimers som på så sätt vill minska oron i branschen.
Ett smakprov på kapitelrubriker:
- Krav på lös lastsäkringsutrustning (till exempel spännband och klossar).
- Lastsäkringsinstruktioner för olika typer av gods (till exempel rundvirke, personbilar, containrar).
- Checklista till chaufför/lastare – före och under lastning, samt under färd.
– Vissa gränser har förskjutits så att det krävs tre spännband i stället för två, konstaterar Stefan Reimers.
– Den som vet med sig att säkringen låg precis på gränsen med de gamla reglerna behöver kontrollera på nytt. Men den som gjorde rätt förut gör till 99,9 procents chans rätt nu också, säger han.