Allt färre båtar för Vänerns hamnsjåare
Sedan breddningen av Trollhätte kanal och slussbygget i början av 1910-talet har stora fraktfartyg kunnat ta sig långt in i landet. Som till Karlstad. Trots att inlandshamnarna i Vänern har använts flitigt under de senaste hundra åren, har stora delar av godset till och från Karlstad styrts över till bil och tåg. Som den snart pensionerade driftchefen Mats Hallerstedt uttrycker det: – Båtar har det blivit mindre och mindre av.
Karlstad hamn utgör tillsammans med fyra andra hamnar bolaget Vänerhamn. Namnet till trots är det allt mindre av godset som kommer eller åker på vattnet.
Den här soliga aprildagen ligger endast två båtar vid kaj. Det är dels isbrytaren Karl, som under några dagar har haft läckage i en cylinder, dels West wind, som har legat där i över fyra år.
– Den var en av de gamla Vänerskyttlarna, som gick med ständig containertrafik mellan Karlstad och Göteborg, berättar Arne Svensson, personalchef på Vänerhamn.
Men verksamheten lades ner och skyttlarna blev kvar. En såldes, men eftersom de inte klarade grov sjö, blev den andra kvar i Karlstad.
När det skulle byggas vindkraftverk i sjön för fem år sedan fick båten nytt liv. Den blev dubbelt så bred, fylldes med ballast i form av sten och utrustades med en mobil jättekran som assisterade vid monteringen av vindkraftverken.
Efter arbetet återgick västanvinden till sin dvala. Fram till nu, när vindkraftverken ska repareras och båten återigen kommer till användning.
Vid Transportarbetarens besök ligger hon dock fortfarande inramad av is i väntan på att arbetet ska ta fart, och aktiviteten i hamnen är lägre än vanligt.
David Larsson, skyddsombud och en av de fastanställda hamnarbetarna, har jobbat för Vänerhamn i Karlstad i över tio år.
– När jag började här var det båtar hela tiden, men nu är det mest lastbilar och nån båt ibland, säger David Larsson.
Han jobbar vanligtvis med virkeshantering, en av företagets många grenar, men har den här dagen fått i uppdrag att hjälpa sina kollegor att bära möbler. Det är kroginredning från ett av Karlstads danspalats som har varit magasinerat i hamnen och nu ska distribueras till andra inrättningar i Sverige.
Merparten av arbetet den här dagen sker i den stora Vänerterminalen. Där magasineras och omlastas gods från olika kunder. Vanligtvis finns 40 000–50 000 ton papper i terminalbyggnaden.
Genom byggnaden finns en räls och ett långt godståg väntar medan vagnarna fylls med pappersullar. Flera avgångar sker dagligen från området. Antingen med godståget till och från Stora Ensos verksamheter, eller med containrar på tåglinjen Vänerexpressen. Dessutom går bilar i skytteltrafik mellan hamnens magasin och pappersbruken.
Trots att så mycket av hamnens verksamhet numera handlar om tåg- och vägtrafik har Vänerhamns vd, Göran Lidström, sagt att han tror att sjötrafiken kommer att öka.
David Larsson hoppas på det bästa.
– Vi får se vad som händer. Alla räknar pengar, men får de bara snurr på grejerna och bestämmer sig för att renovera slussarna så tror jag att det kommer ett uppsving.