Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov
Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.
– Många som genomför provet är dåligt förberedda. Det finns inte så många professionella taxiutbildare, så en del förare träningskör och läser in teorin själva, säger Rikard Granlund, biträdande chef för förarproven på Trafikverket.
En färsk branschgenomgång från Svenska taxiförbundet visar att antalet taxibilar fortsätter öka i Sverige och förbundet hävdar att det råder stor brist på förare.
I rapporten finns också statistik över Trafikverkets förarprov för taxilegitimation.
Provet består av tre teoridelar och ett körmoment. Siffrorna avslöjar att andelen som klarar testet minskat kraftigt mellan 2017 och 2018.
Förra året var det drygt 10 800 personer som ”körde upp”. Bara 31,6 procent blev godkända. Det är en liten minskning jämfört med 2017. Förare i nordligaste länen klarar sig bättre. Här får närmare 47 procent av förarna godkänt på körprovet.
Rikard Granlund uppger att andelen som klarar körprovet har sjunkit stadigt de senaste åren. 2013 var det omkring hälften som fick godkänt.
En av teoridelarna handlar om kartkunskap. 2017 klarade över 82 procent provet. 2018 var siffran nere i 68,9 procent.
Samma negativa trend gäller för delprovet som rör lagstiftningen som omgärdar taxiyrket. Andelen som fick godkänt har på ett år sjunkit från 49,7 till 34,2 procent.
Det sista delprovet handlar om säkerhet och beteende. Här är resultatet ungefär likartat för 2017 och 2018. Omkring 54 procent av taxiförareleverna blir kuggade.
Rikard Granlund har inga siffror över hur många som klarar hela provet och får taxilegitimationen vid första försöket. En klick förare gör många omprov och påverkar i viss utsträckning statistiken över icke godkända.
Enligt Granlund har Trafikverket inte gjort någon grundligare analys över varför fler och fler förare kuggas.
– Många har invandrarbakgrund och vi vet att det finns brister när det gäller utbildningsmaterial på andra språk än svenska. Mitt råd till de som vill bli taxiförare är att kontakta en professionell utbildare och sedan kombinera det med egen mängdträning.
Transportstyrelsen är den myndighet som utfärdar föreskrifter för taxibranschen, inklusive villkoren för förarproven. Där har man inlett en förstudie för att se om det kan finnas skäl att omarbeta regelverket.
– Det har ingen koppling till provresultaten. Föreskrifterna som gäller nu är väldigt gamla och kan behöva uppdateras, säger Mats Hjelm på Transportstyrelsen.