Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

– Många som genomför provet är dåligt förberedda. Det finns inte så många professionella taxiutbildare, så en del förare träningskör och läser in teorin själva, säger Rikard Granlund, biträdande chef för förarproven på Trafikverket.

En färsk branschgenomgång från Svenska taxiförbundet visar att antalet taxibilar fortsätter öka i Sverige och förbundet hävdar att det råder stor brist på förare.

I rapporten finns också statistik över Trafikverkets förarprov för taxilegitimation.

Provet består av tre teoridelar och ett körmoment. Siffrorna avslöjar att andelen som klarar testet minskat kraftigt mellan 2017 och 2018.

Förra året var det drygt 10 800 personer som ”körde upp”. Bara 31,6 procent blev godkända. Det är en liten minskning jämfört med 2017. Förare i nordligaste länen klarar sig bättre. Här får närmare 47 procent av förarna godkänt på körprovet.

Rikard Granlund uppger att andelen som klarar körprovet har sjunkit stadigt de senaste åren. 2013 var det omkring hälften som fick godkänt.

En av teoridelarna handlar om kartkunskap. 2017 klarade över 82 procent provet. 2018 var siffran nere i 68,9 procent.

Samma negativa trend gäller för delprovet som rör lagstiftningen som omgärdar taxiyrket. Andelen som fick godkänt har på ett år sjunkit från 49,7 till 34,2 procent.

Det sista delprovet handlar om säkerhet och beteende. Här är resultatet ungefär likartat för 2017 och 2018. Omkring 54 procent av taxiförareleverna blir kuggade.

Rikard Granlund har inga siffror över hur många som klarar hela provet och får taxilegitimationen vid första försöket. En klick förare gör många omprov och påverkar i viss utsträckning statistiken över icke godkända.

Enligt Granlund har Trafikverket inte gjort någon grundligare analys över varför fler och fler förare kuggas.

– Många har invandrarbakgrund och vi vet att det finns brister när det gäller utbildningsmaterial på andra språk än svenska. Mitt råd till de som vill bli taxiförare är att kontakta en professionell utbildare och sedan kombinera det med egen mängdträning.

Transportstyrelsen är den myndighet som utfärdar föreskrifter för taxibranschen, inklusive villkoren för förarproven. Där har man inlett en förstudie för att se om det kan finnas skäl att omarbeta regelverket.

– Det har ingen koppling till provresultaten. Föreskrifterna som gäller nu är väldigt gamla och kan behöva uppdateras, säger Mats Hjelm på Transportstyrelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.