Almega avråder väktarbolag från att utföra id-kontroller
Efter årsskiftet måste buss- och tågbolag kontrollera passagerares id-handlingar mellan Danmark och Sverige. En uppgift som tåg- och bussbolagen kan komma att lägga ut på väktare. Men Almega tycker inte att bevakningsbolagen ska tacka ja till såna uppdrag.
– Jag tycker fortfarande att de juridiska förutsättningarna för hur id-kontrollerna ska gå till inte är klargjorda. Så jag har gått ut med att jag avråder, säger Björn Ericsson, branschexpert på arbetsgivareorganisationen Almega säkerhetsföretagen.
Reglerna om att införa tillfälliga id-kontroller på bussar, tåg och färjor som går från andra EU-länder till Sverige, kom i förra veckan. Då sa riksdagen ja till en tillfällig lag som ger regeringen möjlighet att besluta om tillfälliga kontroller vid ”allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet”. Ett sånt läge råder enligt regeringen nu och den 4 januari 2016 sätter id-kontrollerna igång. Men trots att det bara är någon vecka dit, finns det många oklarheter om hur kontrollerna ska gå till.
Enligt lagändringen är det transportörerna, alltså buss-, färje- och tågbolagens ansvar att kontrollera att alla passagerare har id-handling på sig. Annars kan företagen få en sanktionsavgift på 50 000 kronor. Men det är inte säkert att själva kontrollerna i slutändan kommer utföras av bolagens egen personal. Bussföretaget Swebus har till exempel gått ut med att de kommer hyra in personal, troligtvis från bevakningsbolag, för att sköta den uppgiften.
– Jag förstår att det ligger nära till hands att anlita oss för att utföra de här kontrollerna. Vi har en viss utbildning i juridik och vi har utbildning i att bemöta människor och att hantera konflikter, säger Björn Ericsson.
Men i dagsläget ser han allt för många oklarheter kring id-kontrollerna. Det största frågetecknet är på vilket sätt legitimation ska kontrolleras. Räcker det att bara kolla att någon har ett id-kort? Eller ska man också kunna avgöra om legitimationen är riktig eller falsk? I så fall krävs en utbildning som varken bussförare eller väktare har.
En annan fråga är vad som händer med den som inte har någon id-handling.
– Det är inte lika lätt att kontrollera på tåg eller bussar, som det är på till exempel en flygplats. Ofta ska du visa upp biljetten när du redan är på tåget eller bussen. Vad gör vi då om det visar sig att någon saknar legitimation? Ska vi slänga av den personen? Dessutom finns det redan nu folk som inte vill visa legitimation. Det finns en ganska hög risk för att det uppstår konflikter.
Än så länge har informationen från regeringen inte varit särskilt tydlig, menar Björn Ericsson. Och polisen, myndigheten som ska se till att de nya reglerna följs, har inte heller fått några detaljerade instruktioner.
– Jag har pratat med polisen och de hade inte hört något i går. Det är inte så hoppingivande, säger han.