Almega reagerar på låga priser på bevakning

– Polisen är tyvärr inget föredöme när det gäller offentlig upphandling, säger Björn Ericsson på arbetsgivarorganisationen Almega. – Är det rätt att utesluta företag bara för att de är små? kontrar polisens ansvarige upphandlare, Arash Jahani.

Björn Ericsson har ett långt förflutet i bevakningsbranschen. I dag jobbar han på Almega Säkerhetsföretagen, främst med frågor som rör just offentlig upphandling. Målet är att få stat och kommuner att se mer till kvalitet, mindre till lägsta pris.

När det gäller upphandlingen i Dalarna är det flera saker Björn Ericsson reagerar över. En är prisnivån.

– Jag tänker inte kommentera enskilda bolag, men timpriser som ligger under 300 kronor bör man generellt sett vara vaksam mot. Det kan fungera i enskilda fall, men inte på krävande uppdrag som dessutom innehåller så mycket oklarheter att det blir omöjligt att bedöma affärsrisken.

I den aktuella upphandlingen skjuter beställaren över en betydande ekonomisk risk på entreprenören. Bolaget förbinder sig att skaka fram personal – i princip utan begränsning – med kort varsel. Samtidigt som polisen är försiktig med att garantera arbete.

– Det här måste bevakningsföretagen ta höjd för i sina anbud, säger Björn Ericsson, som också reagerar mot vissa arbetsuppgifter som ingår i uppdraget.

Främst gäller det transporterna av frihetsberövade personer. Resor som kan gå till eller från arrester eller olika anstalter.

– Som vi ser det i bevakningsbranschen finns inget uttalat lagstöd för att väktare ska få utföra den här sysslan. Det behöver klargöras.

Det är polisen i Dalarna som ställt upp villkoren i upphandlingen. Men jobbet med att ta in och utvärdera anbuden sköts centralt av Rikspolisstyrelsen. Hur ser den ansvarige handläggaren Arash Jahani på kritiken?

– Vid upphandlingen var det två företag som låg nära varandra prismässigt. Det indikerar att buden var rimliga, säger han.

Har polisen jämfört timpriserna med nivåerna i kollektivavtalet?

– Nej, jag har inte studerat kollektivavtalet. Vi har inte rätt att ställa krav på kollektivavtal heller.

I anbudsunderlaget kräver polisen att anbudsgivare ska ha en sådan ”ekonomisk ställning” att bolaget kan klara ramavtalet under hela avtalsperioden.

Vinnaren, 5kv, har en blygsam omsättning och ett fåtal anställda. På vilket sätt har polisen försäkrat sig om att bolaget har tillräckligt med ekonomiska muskler?

– Jag har gjort en kreditkontroll, det räcker. Man kan vända på frågan. Är det rätt att exkludera företag för att de är små? Det här handlar inte om en jätteupphandling. Därför satte vi inte upp något krav på en viss omsättning hos anbudsgivarna.

Hur ser polisen på att den nya leverantören ser sig tvungen att sköta hela uppdraget, finansierat med skattepengar, med nästan bara deltidsanställda?

– Det har jag ingen åsikt om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.