Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

För drygt tre år sedan organiserade facken en riksomfattande strejk på Amazon. Men det här är första gången som även anställda hos underleverantörer deltar. Över hälften av dem som arbetar för Amazon är anställda hos underentreprenörer. Till allra största del handlar det om förare som kör ut varorna. Totalt rör det sig om närmare 40 000 personer.

Under måndagen samlades de strejkande på ett stort antal ställen över hela Italien. Överallt var uppslutningen stor med hundratals strejkande som kom, trots covid-restriktioner. Enligt facken strejkade tre fjärdedelar av arbetsstyrkan.

Sandro Paolucci, som kör för en av underleverantörerna i Piacenza i norra Italien, säger att åtminstone hälften av hans kollegor deltar.

– De flesta av dem som jobbar i dag har inga fasta jobb. Jag har själv varnat dem för att strejka, eftersom det kan vändas mot dem när deras kontrakt går ut, förklarar han.

Tillsammans med ett tiotal kollegor har han åkt till Milano, där ett hundratal strejkande samlats utanför ett Amazon-lager.

– Stämningen är lugn, men vi är beslutsamma. Personligen är jag trött på att hela tiden jobba under en sådan enorm press, förklarar Sandro, som inte tvekade en sekund när det gällde att delta i strejken.

Förarna som arbetar för Amazon har oftast arbetsveckor som är betydligt längre än 40 timmar. Något som blivit ännu värre under pandemin, när folk köper alltmer via internet.

– Arbetsrytmen är explosiv för förarna just nu, och likadan för lagerarbetarna. En förare kan vara tvungen att leverera upp till tvåhundra paket på en dag. Lagerarbetarna går mil inne på lagren, berättar Michele De Rose.

Han är ordförande för det största transportfacket, Filt-Cgil, som organiserat strejken tillsammans med förbunden Fit-Cisl och Uiltrasporti.

Facken vill bland annat att arbetstiden minskar med två timmar per vecka för förarna, att fler arbetare får tillsvidareanställningar, att minimilönerna höjs och att alla får extra betalt för denna hektiska period. Facken hävdar också att arbetarna inte sätts in i rätt lönekategori och därför får lägre löner än de borde ha.

Stora säkerhetsrisker

En annan fråga som facken vill diskutera med motparten är säkerheten för arbetarna. Den enorma tidspressen gör att de flesta riskerar olyckor på vägarna, och dessutom böter när de inte har tid att hitta en bra parkering eftersom det måste gå så snabbt.

– Inom Amazon har vi svårt att få företaget att förstå hur vår fackliga kultur och våra rättigheter fungerar. Till exempel måste fackrepresentanterna kämpa för att organisera klubbmöten på arbetstid, trots att lagen ger oss den rätten. Företaget vill också ge produktionspremier till de personer de själva väljer ut, medan vi anser att alla ska få ta del av dem, säger Michele De Rose.

Förbunden har mött Amazons ledning ett par gånger, och även underleverantörernas arbetsgivarorganisation Assoespressi, utan att lyckas komma någonstans i förhandlingarna. Enligt facken har de ännu inte fått några svar på de krav de lagt fram.

– Vi har fått stöd från flera förbund i utlandet, som anser att det skulle vara banbrytande för Amazon-arbetarna i flera länder om vi får igenom våra krav. Om tystnaden fortsätter efter denna strejk så fortsätter vi kampen, säger Michele De Rose.

Han får medhåll från Sandro Paolucci.

– Vi ger inte upp den här gången. Blir det fler strejker är vi med, konstaterar han bestämt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.