”Amazon en motsats till vad Sverige står för”
Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.
Samtidigt som fackföreningsledarna pratar om e-handelsbolaget strejkar flera tusen Amazon-arbetare som är medlemmar i tyska facket Verdi.
Steven Cotton generalsekreterare för Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, berättar om ett företag som cyniskt pressar sina anställda stenhårt. Samtidigt som Amazons vd Jeff Bezos är världens rikaste man med en förmögenhet på 200 miljarder dollar. Företag är värderat till en triljon, dollar.
– Vi tittar ofta på Sverige med avundsjuka. För oss är Amazon en motsats till vad den svenska arbetsmarknadsmodellen står för. Amazon bryr sig inte om vilka hörn de måste runda eller hur svårt Amazon gör det för våra medlemmar, så länge de kan tjäna pengar, säger Cotton.
Cotton radar upp ett antal krav som ITF ställer på Amazon. Det handlar om allt från att företaget ska respektera mänskliga rättigheter till att man också borde betala sin beskärda del i skatt.
Just nu är världens ögon riktade mot Sverige. Svensk fackföreningsrörelse har under lång tid väckt omvärldens fackliga beundran. På grund av den svenska partsmodellen med stor täckning av kollektivavtalen och jämförelsevis hög facklig anslutningsgrad. Nu undrar de hur svenska facken kommer att tackla Amazon, som hittills gjort sitt bästa för att trycka ned alla försök till facklig organisering.
I Sverige har Amazon en del egna anställda. Men då rör det sig om it-tekniker och andra tjänstemän. Unionen och Sveriges ingenjörer är därför med i det fackliga Amazon-nätverket, tillsammans med Transport, Handels och Seko.
Amazons gods körs i dagsläget ut av Postnord. Lagerarbetarna på Amazons lager i Eskilstuna är anställda av Kuehne Nagel, ett företag som har kollektivavtal med Transport.
Transports ordförande Tommy Wreeth skulle ha deltagit i det digitala panelsamtalet men fastnade i fredagens intensiva avtalsförhandlingar. Han ersattes av Magnus Lagerqvist, central ombudsman:
– Just nu finns ett avtal som styr villkoren hos Amazon. Vi kan visa övriga världen att det faktiskt går att bedriva den här typen av verksamhet under schysta och värdiga former, säger han.
Som det är nu jobbar strax under 50 terminalarbetare för Kuehne Nagel på Amazons lager. Inom ett år ska personalstyrkan ökas med ett par hundra personer. Därför har Transport satsat resurser på att ha en person i Eskilstuna som jobbar med att rekrytera och organisera arbetarna.
– Med anledning av Amazons rykte jobbar vi med att bygga upp en lokal facklig organisation. Vi ställer krav på att företaget ska följa kollektivavtalet och de svenska reglerna på arbetsmarknaden. Vi är också beredda att hjälpa andra fackförbund, i samtliga yrkeskategorier, på den svenska arbetsmarknaden att teckna svenska kollektivavtal med Amazon, säger Magnus Lagerqvist.