”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Samtidigt som fackföreningsledarna pratar om e-handelsbolaget strejkar flera tusen Amazon-arbetare som är medlemmar i tyska facket Verdi.

Steven Cotton generalsekreterare för Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, berättar om ett företag som cyniskt pressar sina anställda stenhårt. Samtidigt som Amazons vd Jeff Bezos är världens rikaste man med en förmögenhet på 200 miljarder dollar. Företag är värderat till en triljon, dollar.

– Vi tittar ofta på Sverige med avundsjuka. För oss är Amazon en motsats till vad den svenska arbetsmarknadsmodellen står för. Amazon bryr sig inte om vilka hörn de måste runda eller hur svårt Amazon gör det för våra medlemmar, så länge de kan tjäna pengar, säger Cotton.

Cotton radar upp ett antal krav som ITF ställer på Amazon. Det handlar om allt från att företaget ska respektera mänskliga rättigheter till att man också borde betala sin beskärda del i skatt.

Just nu är världens ögon riktade mot Sverige. Svensk fackföreningsrörelse har under lång tid väckt omvärldens fackliga beundran. På grund av den svenska partsmodellen med stor täckning av kollektivavtalen och jämförelsevis hög facklig anslutningsgrad. Nu undrar de hur svenska facken kommer att tackla Amazon, som hittills gjort sitt bästa för att trycka ned alla försök till facklig organisering.

I Sverige har Amazon en del egna anställda. Men då rör det sig om it-tekniker och andra tjänstemän. Unionen och Sveriges ingenjörer är därför med i det fackliga Amazon-nätverket, tillsammans med Transport, Handels och Seko.

Amazons gods körs i dagsläget ut av Postnord. Lagerarbetarna på Amazons lager i Eskilstuna är anställda av Kuehne Nagel, ett företag som har kollektivavtal med Transport.

Transports ordförande Tommy Wreeth skulle ha deltagit i det digitala panelsamtalet men fastnade i fredagens intensiva avtalsförhandlingar. Han ersattes av Magnus Lagerqvist, central ombudsman:

– Just nu finns ett avtal som styr villkoren hos Amazon. Vi kan visa övriga världen att det faktiskt går att bedriva den här typen av verksamhet under schysta och värdiga former, säger han.

Som det är nu jobbar strax under 50 terminalarbetare för Kuehne Nagel på Amazons lager. Inom ett år ska personalstyrkan ökas med ett par hundra personer. Därför har Transport satsat resurser på att ha en person i Eskilstuna som jobbar med att rekrytera och organisera arbetarna.

– Med anledning av Amazons rykte jobbar vi med att bygga upp en lokal facklig organisation. Vi ställer krav på att företaget ska följa kollektivavtalet och de svenska reglerna på arbetsmarknaden. Vi är också beredda att hjälpa andra fackförbund, i samtliga yrkeskategorier, på den svenska arbetsmarknaden att teckna svenska kollektivavtal med Amazon, säger Magnus Lagerqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonas Fritz:
    21 december, 2020

    Jag blir direkt orolig över att ha ett sådant företag här. Märkligt att sossarna drivit att få dom hit.
    Min fråga är....kan det bli så att man byter förmedling som tar in arbetare från andra länder?

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.