Amazon på väg till Sverige
Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.
– Företaget är fientligt inställt till fackföreningar och fackliga rättigheter. Gör du ett misstag på jobbet blir du varnad. Gör du två riskerar du sparken, sa Victor Figueroa, utredare på Internationella transportarbetarefederationen (ITF) när Transport under förra sommarens Almedalsvecka arrangerade ett seminarium om Amazon.
Figueroa berättade om möten med Amazonarbetare i andra länder. Om en kvinna som beskrev hur arbetet kändes som att vara instängd i en grotta. Efter ett par månader uttalade hon att det vore bättre att vara död än anställd på e-handelsjätten.
Han beskrev också den långt driven automatisering som Amazon har infört. Omkring 200 000 robotar plockar varor på lagren. Digitalisering är en hörnsten i verksamheten. Kunderna kartläggs noga. Samma sak gäller för de anställda. Plockhastigheten analyseras löpande och den som inte klarar målet sitter löst.
I dag kom pressmeddelandet från det amerikanska företaget:
”Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu.”
Några detaljer kring lanseringen vill dock bolaget inte avslöja, konstaterar nyhetsbyrån TT, som försökt få mer information från Amazons presskontakt i Sverige.
Vid andra kvartalets utgång hade Amazon 876 800 anställda världen över, enligt TT. Siffran inkluderar både hel- och deltidsanställda, men inte inhyrda eller andra tillfälligt anställda.