Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Det amerikanska jätteföretaget Amazon levererar sina paket på två dygn. Målet är att komma ner i ett dygn och det framtida målet är att en del kunder ska ha sitt paket på någon timme.

För att lyckas med de snabba leveranserna i USA styr Amazon chaufförernas vägval, destinationer och deadlines i detalj. I spåren på de pressade leveranstiderna sker många allvarliga trafikolyckor.

Den ansedda tidningen New York Times har tillsammans med sajten Propublica, som är specialiserad på undersökande journalistik, granskat ett 60-tal olyckor, tio av dem med dödsoffer. De har ägt rum sedan 2015 och bevisligen haft förare som kör för Amazon inblandade.

New York Times avslöjar ett skrämmande mönster:

Traditionella budfirmor har svårt att klara Amazons hårda krav. Därför går företaget över till allt fler kontrakterade förare. De svarar nu för en fjärdedel av leveranserna.

De kontrakterade förarnas villkor är mycket hårda. De förbinder sig att leverera 999 av 1 000 paket i tid. De förbinder sig att försvara och skydda Amazon och hålla företaget skadelöst i olika situationer.

De ska stå för Amazons rättegångskostnader om bolaget blir inblandat i en rättstvist där entreprenörer är stämda. De ska också betala för alla förluster, skador för egendom, kroppskador eller dödsfall som de är inblandade i, enligt tidningen.

Amazon har också satt i system att använda leveransbilar utan företagets logotyp. Ofta är bilarna vitmålade, i andra fall inhyrda från uthyrningsfirmor. Bland annat leder detta till att mörkertalet för olyckor där Amazon är inblandat är mycket stort.

Amazon nekar konstant till att företaget har något ansvar för olyckor som deras kontrakterade förare orsakat.

De kontrakterade förarna och anonyma bilarna anses vara ett problem i flera delstater. Bland annat Kalifornien har stämt Amazon för att utröna om förarna ska anses som anställda, eftersom bolaget så i detalj styr deras arbete.

En av de dödsolyckor som New York Times tar upp gäller en nio månaders baby, som omkom när hennes mor en tidig morgon stannat för rött ljus. Amazons underentreprenör körde in i bilen bakifrån.

Chauffören vittnar i New York Times om att han fick sin leverans från lagret för sent den natten. Ändå skulle han ha levererat de lastade paketpallarna till en rad postkontor senast klockan sex på morgonen.

Eftersom han var sen fick han påringningar från Amazons bevakningssystem som pressade honom att skynda på.

Chauffören greps efter olyckan och anklagades för vårdslöshet i trafiken och misstänktes för att ha orsakat babyns död. Han var sista länken i en entreprenörskedja.

Han körde för en mindre budfirma, DSD Vanomos, som var kontrakterad av en större firma som hade avtal med Amazon.

Den större budfirman sa upp och avslutade kontraktet med Vanomos samma dag som olyckan ägde rum. Chaufförens arbetsgivare begärde sig i konkurs med motiveringen att han varken kunde betala sina eller Amazons eventuella rättegångskostnader.

Efter det hörde varken chaufförens tidigare chef eller Amazon av sig till honom. Rättegången är inte slutförd än.

Även om New York Times inte tar upp någon olycka där chauffören omkommit konstaterar tidningen att budbilsförare är ett av de farligaste yrkena i landet, och att flest arbetstagare dödas bland dem.

Efter det konstaterar tidningen att Amazon i USA vill fylla sitt behov av kontrakterade förare genom att locka till sig nya entreprenörer och uppmanar dem att starta sina egna budfirmor. Du behöver inte ha någon erfarenhet av logistik, är Amazons budskap i en annons på sin hemsida.

Amazon vill inte uttala sig för tidningen, men skriver i ett mejl att man satsar hundratals miljoner kronor på att leverera paketen till kunderna utan incidenter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas Nilsson:
    9 september, 2019

    Bedrövligt, men föga förvånande!
    Vinstmaximeringens baksida!!

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.