Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Det amerikanska jätteföretaget Amazon levererar sina paket på två dygn. Målet är att komma ner i ett dygn och det framtida målet är att en del kunder ska ha sitt paket på någon timme.

För att lyckas med de snabba leveranserna i USA styr Amazon chaufförernas vägval, destinationer och deadlines i detalj. I spåren på de pressade leveranstiderna sker många allvarliga trafikolyckor.

Den ansedda tidningen New York Times har tillsammans med sajten Propublica, som är specialiserad på undersökande journalistik, granskat ett 60-tal olyckor, tio av dem med dödsoffer. De har ägt rum sedan 2015 och bevisligen haft förare som kör för Amazon inblandade.

New York Times avslöjar ett skrämmande mönster:

Traditionella budfirmor har svårt att klara Amazons hårda krav. Därför går företaget över till allt fler kontrakterade förare. De svarar nu för en fjärdedel av leveranserna.

De kontrakterade förarnas villkor är mycket hårda. De förbinder sig att leverera 999 av 1 000 paket i tid. De förbinder sig att försvara och skydda Amazon och hålla företaget skadelöst i olika situationer.

De ska stå för Amazons rättegångskostnader om bolaget blir inblandat i en rättstvist där entreprenörer är stämda. De ska också betala för alla förluster, skador för egendom, kroppskador eller dödsfall som de är inblandade i, enligt tidningen.

Amazon har också satt i system att använda leveransbilar utan företagets logotyp. Ofta är bilarna vitmålade, i andra fall inhyrda från uthyrningsfirmor. Bland annat leder detta till att mörkertalet för olyckor där Amazon är inblandat är mycket stort.

Amazon nekar konstant till att företaget har något ansvar för olyckor som deras kontrakterade förare orsakat.

De kontrakterade förarna och anonyma bilarna anses vara ett problem i flera delstater. Bland annat Kalifornien har stämt Amazon för att utröna om förarna ska anses som anställda, eftersom bolaget så i detalj styr deras arbete.

En av de dödsolyckor som New York Times tar upp gäller en nio månaders baby, som omkom när hennes mor en tidig morgon stannat för rött ljus. Amazons underentreprenör körde in i bilen bakifrån.

Chauffören vittnar i New York Times om att han fick sin leverans från lagret för sent den natten. Ändå skulle han ha levererat de lastade paketpallarna till en rad postkontor senast klockan sex på morgonen.

Eftersom han var sen fick han påringningar från Amazons bevakningssystem som pressade honom att skynda på.

Chauffören greps efter olyckan och anklagades för vårdslöshet i trafiken och misstänktes för att ha orsakat babyns död. Han var sista länken i en entreprenörskedja.

Han körde för en mindre budfirma, DSD Vanomos, som var kontrakterad av en större firma som hade avtal med Amazon.

Den större budfirman sa upp och avslutade kontraktet med Vanomos samma dag som olyckan ägde rum. Chaufförens arbetsgivare begärde sig i konkurs med motiveringen att han varken kunde betala sina eller Amazons eventuella rättegångskostnader.

Efter det hörde varken chaufförens tidigare chef eller Amazon av sig till honom. Rättegången är inte slutförd än.

Även om New York Times inte tar upp någon olycka där chauffören omkommit konstaterar tidningen att budbilsförare är ett av de farligaste yrkena i landet, och att flest arbetstagare dödas bland dem.

Efter det konstaterar tidningen att Amazon i USA vill fylla sitt behov av kontrakterade förare genom att locka till sig nya entreprenörer och uppmanar dem att starta sina egna budfirmor. Du behöver inte ha någon erfarenhet av logistik, är Amazons budskap i en annons på sin hemsida.

Amazon vill inte uttala sig för tidningen, men skriver i ett mejl att man satsar hundratals miljoner kronor på att leverera paketen till kunderna utan incidenter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas Nilsson:
    9 september, 2019

    Bedrövligt, men föga förvånande!
    Vinstmaximeringens baksida!!

Lästips:

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.