Amazon utnyttjar chaufförer
Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.
Det amerikanska jätteföretaget Amazon levererar sina paket på två dygn. Målet är att komma ner i ett dygn och det framtida målet är att en del kunder ska ha sitt paket på någon timme.
För att lyckas med de snabba leveranserna i USA styr Amazon chaufförernas vägval, destinationer och deadlines i detalj. I spåren på de pressade leveranstiderna sker många allvarliga trafikolyckor.
Den ansedda tidningen New York Times har tillsammans med sajten Propublica, som är specialiserad på undersökande journalistik, granskat ett 60-tal olyckor, tio av dem med dödsoffer. De har ägt rum sedan 2015 och bevisligen haft förare som kör för Amazon inblandade.
New York Times avslöjar ett skrämmande mönster:
Traditionella budfirmor har svårt att klara Amazons hårda krav. Därför går företaget över till allt fler kontrakterade förare. De svarar nu för en fjärdedel av leveranserna.
De kontrakterade förarnas villkor är mycket hårda. De förbinder sig att leverera 999 av 1 000 paket i tid. De förbinder sig att försvara och skydda Amazon och hålla företaget skadelöst i olika situationer.
De ska stå för Amazons rättegångskostnader om bolaget blir inblandat i en rättstvist där entreprenörer är stämda. De ska också betala för alla förluster, skador för egendom, kroppskador eller dödsfall som de är inblandade i, enligt tidningen.
Amazon har också satt i system att använda leveransbilar utan företagets logotyp. Ofta är bilarna vitmålade, i andra fall inhyrda från uthyrningsfirmor. Bland annat leder detta till att mörkertalet för olyckor där Amazon är inblandat är mycket stort.
Amazon nekar konstant till att företaget har något ansvar för olyckor som deras kontrakterade förare orsakat.
De kontrakterade förarna och anonyma bilarna anses vara ett problem i flera delstater. Bland annat Kalifornien har stämt Amazon för att utröna om förarna ska anses som anställda, eftersom bolaget så i detalj styr deras arbete.
En av de dödsolyckor som New York Times tar upp gäller en nio månaders baby, som omkom när hennes mor en tidig morgon stannat för rött ljus. Amazons underentreprenör körde in i bilen bakifrån.
Chauffören vittnar i New York Times om att han fick sin leverans från lagret för sent den natten. Ändå skulle han ha levererat de lastade paketpallarna till en rad postkontor senast klockan sex på morgonen.
Eftersom han var sen fick han påringningar från Amazons bevakningssystem som pressade honom att skynda på.
Chauffören greps efter olyckan och anklagades för vårdslöshet i trafiken och misstänktes för att ha orsakat babyns död. Han var sista länken i en entreprenörskedja.
Han körde för en mindre budfirma, DSD Vanomos, som var kontrakterad av en större firma som hade avtal med Amazon.
Den större budfirman sa upp och avslutade kontraktet med Vanomos samma dag som olyckan ägde rum. Chaufförens arbetsgivare begärde sig i konkurs med motiveringen att han varken kunde betala sina eller Amazons eventuella rättegångskostnader.
Efter det hörde varken chaufförens tidigare chef eller Amazon av sig till honom. Rättegången är inte slutförd än.
Även om New York Times inte tar upp någon olycka där chauffören omkommit konstaterar tidningen att budbilsförare är ett av de farligaste yrkena i landet, och att flest arbetstagare dödas bland dem.
Efter det konstaterar tidningen att Amazon i USA vill fylla sitt behov av kontrakterade förare genom att locka till sig nya entreprenörer och uppmanar dem att starta sina egna budfirmor. Du behöver inte ha någon erfarenhet av logistik, är Amazons budskap i en annons på sin hemsida.
Amazon vill inte uttala sig för tidningen, men skriver i ett mejl att man satsar hundratals miljoner kronor på att leverera paketen till kunderna utan incidenter.