Ambassaden försvarar nekat visum

Över hälften av alla nigerianer som vill resa till Sverige stoppas. Säkerhetsläget och ekonomin i landet gör att svenska ambassaden har blivit hårdare mot dem som söker visum. Det drabbade Transportbasen Francis Akinjole.

Ibrahim Gaye är chef för migrationsenheten på Sveriges ambassad i Nigerias huvudstad Abuja. Han kan inte uttala sig direkt om fallet Francis Akiniole som Transportarbetaren berättade om i fredags.

Francis Akinjole är generalsekreterare i ett Transportfack och ordförande i ett av Nigerias socialistpartier. Denna fackliga och politiska höjdare fick inget visum till Sverige när han var på väg till ett globalt seminarium samt en hel rad arbetsplatsbesök och fackliga möten.

– Vi kräver en förklaring från UD, sa då Ingemar EL Göransson, författare och som ordförande i Globala solidaritetsföreningen värd för det planerade besöket.

UD i Stockholm hänvisar frågan till ambassaden i Abuja, och där beskriver Ibrahim Gaye läget för dem som söker visum till Sverige.

– Det är svårt, och det har blivit svårare i och med att både säkerhetsläget och den ekonomiska situationen här i Nigeria har förvärrats.

Enligt Ibrahim Gaye följer Sverige samma linje gentemot nigerianerna som andra länder inom Schengen, de europeiska länder som har öppna gränser mellan sig men hårda kontroller vid de yttre gränserna.

– För att få visum till Sverige måste personen visa att han eller hon är väletablerad i Nigeria, säger han. Det kan handla om att vara gift, ha familj, ha en stadig inkomst. Vi tittar också på den inbjudan personen har från Sverige.

Varje år ansöker ungefär 2 500 nigerianer visum till Sverige. I dagens läge får drygt hälften avslag.

– Den som får nej kan alltid överklaga och komma in med kompletterande dokument, säger Ibrahim Gaye.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning.

Facklig protest när Turkiet lämnar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Transport och Europafacket stämmer in i kritiken mot Turkiet, som plötsligt lämnat en internationell överenskommelse om att ska skydda kvinnor från våld i hemmet.

Tommy Wreeth

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.