Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren
Close
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Möte med makten

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

När regeringsmakten skulle säkras, efter att Magdalena Andersson tagit över som Socialdemokraternas partiledare och ville bli statsminister, valde Vänsterpartiet att ställa sig på tvären och krävde ett tillskott till Sveriges fattigaste pensionärer.

Förhandlingarna landade i det så kallade Nooshi-tillägget. Döpt efter V:s partiledare Nooshi Dagostar. Det rörde sig om ett skattefritt pensionstillägg på 1 000 kronor i månaden.

Sedan skulle Centerpartiet med på båten och de klev på i grevens tid. Nu rör det sig om 1 000 kronor i höjd garantipension före skatt.

– I förhandlingar får man ge och ta, säger Ida Gabrielsson.

Stoppades

Förslaget kom så sent att det stoppades på formella grunder. Men en vecka senare, den 22 juni, röstade riksdagen till slut ja till den rödgröna kompromissen.

Ida Gabrielsson konstaterar att det är lite speciellt att vara en del av ett regeringsunderlag då Centerpartiet inte vill förhandla med Vänsterpartiet.

– Det är lite svårt att förhandla när man leker viskleken.

Vi träffar Ida Gabrielsson i hennes arbetsrum i riksdagens lokaler på Storkyrkobrinken i Gamla stan. På skrivbordet ligger några högar post.

– Egentligen är det lite synd att jag ska ha så fint rum. Jag är nästan aldrig här.

Hon är oftast två plan ner hos Nooshi Dagostar, vars rum råkar ligga alldeles under Centerpartiets partiledare Annie Lööfs arbetsrum.

Vill höja efter valet

”I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet”, säger Vänsterpartiets Ida Gabrielsson. Foto: Ylva Sundgren
”I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet”, säger Vänsterpartiets Ida Gabrielsson. Foto: Ylva Sundgren

Ida Gabrielsson och Vänsterpartiet är inte färdiga med pensionerna. Efter nästa val vill de höja inkomstpensionen med 2 000 kronor i månaden.

– Vi kan använda den allmänna löneavgiften som egentligen är löntagarnas pengar och föra in pengar i pensionssystemet. Nu använder alla borgerliga partier den för skattebidragen man ger till företag när man halverar arbetsgivaravgiften för unga, som redan jobbar på McDonalds. Under mandatperioden har det kostat 90 miljarder kronor.

I debatten om garantipensionen hörs ofta argument om respektavstånd mellan den lägsta nivån i grundpension och inkomstpensionen som är baserad på intjänad lön.

– Om vårt förslag går igenom kanske det blir en miljon pensionärer som får garantipension. Det visar egentligen bara hur låg inkomstpensionen är. Det är väldigt få som lever på garantipension som inte har jobbat alls. 7 av 10 kommunalare och många andra som haft låglönejobb får garantipension. Många är kvinnor som har slitit på jobbet och tagit stort ansvar i hemmet.

Grundplatta

– Vissa försöker sälja in att du har det bra för att någon annan har det sämre. Det gör inte vi. Vi ser en höjning av grundpensionen som en grundplatta för att höja inkomstpensionen senare. I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet.

Vilka är Vänsterpartiet till för?

– Vi är en del av arbetarrörelsen. Våra förslag och vår politik går ut på att stärka löntagarna på olika sätt. Det är vår grunduppgift. Därför kämpar vi för höjd grundpension, stärkt sjukförsäkring och inga vinster i välfärden.

Många väljare håller med er där. Men ni lyckas inte få särskilt många arbetare att rösta på er. Vad ska ni göra för att vinna deras förtroende?

– Jag har inte heller kommit genom livet på en räkmacka och jag tycker att det är viktigt att ha olika människors erfarenhet i politiken. Debatten har handlat för mycket om signalpolitik. Jimmie Åkesson (SD:s partiledare) säger något och så ska vi reagera. Vi vill ha debatt om sånt som politiken har ansvar att fixa. Vi vill att ekonomiska frågor sätter dagordningen för den här valrörelsen. Där har alla partier som står för reformer och förbättringar en bättre chans.

Ida Gabrielsson berättar om ett partimöte hon var med på. En medlem pratade om sin pappa som kör lastbil. Pappan kände sig nästan bespottad i det politiska samtalet. Som att klimatdebatten pekat ut chaufförer som bovarna.

– Pratar man så att folk känner sig så, och inte har ett politiskt projekt som inkluderar alla, då blir kanske vänstern inte ett alternativ.

Intern kritik

Vänsterpartiets partiledning fick utstå intern kritik efter att ha gjort gemensam sak med Moderaterna för att tillfälligt sänka drivmedelsskatterna och att ta bort reduktionsplikten i diesel.

– Människor och småföretag ska inte prischockas till en klimatomställning. Vid en prischock har höginkomsttagarna fortfarande råd att köra. De kan köra oavsett om det kostar 1 000 eller 3 000 kronor mer. Men min mamma som bor i Åmåt i Ockelbo. Hon har sjukersättning på halvtid och kör tio mil om dagen för sitt halvtidsjobb. Vi kan inte säga till henne att ställa om. Det går ingen buss och det finns inga alternativ. Då måste vi politiker se till att alternativ finns.

– Vi politiker kan inte strunta i att ta fram alternativ och sedan peka på folk och säga att de är klimatförnekare. Man har den verklighet man har.

Ida Gabrielsson anser att punktskatter kan vara bra ibland. Men att det mest är en marknadslösning som ställer till det för låginkomsttagare, i stället vill hon och hennes parti satsa 700 miljarder kronor på klimatomställningen.

– Vi vill också skapa jobb i privata sektorn och investeringar kommer att bidra till det.

”Ingen sammanhållning”

En av intervjuns sista frågor handlar om vad Vänsterpartiets projekt blir efter valet. Om de blir en del av regeringen. En sak som kommer upp är löntagares rättigheter.

– Tyvärr har många fack gått med på LAS-uppgörelsen. Det verkar inte finnas någon sammanhållning i löntagarkollektivet längre. Vi som parti kunde inte försöka fälla regeringen när nästan alla fack var överens om nya LAS. Och fick inte heller krav om det från något fack att göra det, som vi fick från Hyresgästföreningen om marknadshyror.

– Vi kan däremot försöka göra annat runt arbetsrätten som inte omfattas av LAS. Om vi får krav på oss från fackförbunden kan vi säkert göra fler saker framåt för anställningsskyddet också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Insänt logga

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.