Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.
Close
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.
Close
Månadens medlem

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

För den som följer Svenska Truckers på TV3 är hon ett bekant ansikte. Hon är just nu aktuell med en ny säsong i serien som blivit något av en långkörare.

I programmen som går på tv nu kör hon Tornfrakts bilar, men sedan de filmades har Anamaria bytt jobb. Men det finns goda chanser att se henne i de nya bilarna längre fram.

– Jag skrev på för två säsonger till alldeles nyss.

På det nya jobbet kör Anamaria kranväxlare för Kronman Mattsson Transport och trivs bra med det. På jobbet kranar hon sopor i Nacka kommun. Anamaria beskriver chaufförsgruppen på företaget som ett tajt gäng som hjälps åt och att jobbet därför går bra att förena med livets alla åtaganden.

– Om vi behöver gå till tandläkaren eller vabba eller vad det nu är, så är det aldrig några problem. Vår chef är kanonbra på det sättet.

”Jobbar som ett team”

De är 14 bilar på åkeriet som hjälps åt över hela Stockholmsområdet.

– Vi jobbar väldigt mycket som ett team. Även om jag har min kommun och andra har sina områden så hjälper vi alltid varandra.

Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong.
Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong. Foto: John Antonsson

Anamaria har fyra barn och ibland har det varit svårt att kombinera yrkeslivet och föräldraansvaret.

– Om jag inte hade haft mina föräldrar, då vet jag inte om jag hade kört lastbilar i dag. De har stöttat upp så mycket. I det här jobbet vet man alltid när man börjar men man vet aldrig när man slutar, för det är väldigt mycket att man slutar när man är klar.

Konstigt se sig själv

Anamaria Lara Sjögren brukade kolla på Svenska Truckers, men det går inte längre.

– Sen jag själv kom med har jag bara sett något klipp som jag fått skickat till mig. För det känns konstigt att se sig själv på tv.

Hur reagerar andra förare på programmet?

– Vissa tycker om det. Andra gillar inte riktigt programmet och tycker att det är lite förskönande och allt bara går så himla bra och verkar vara värsta drömyrket. Men så var det mest i de tidigare säsongerna.

Är det svårt att prata så det blir bra i tv?

– Ja i början svarade jag alltid på vad de sa. Men när man gör tv har de lärt mig att man ska svara som att frågan inte ens ställts. Om någon frågar: Hur har du det på jobbet? Då svarar jag: På jobbet har jag det…

Locka fler till branschen

Svenska Truckers är ett tv-program som bland annat finansieras av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, ett mål är att locka fler till branschen.

Vad tycker du kan bli bättre, för att fler ska bli chaufförer och stanna i yrket?

– Jag tror verkligen att det här med att föräldraledighet och vabb måste sluta vara ett problem. Jag vet att det är jättemånga som inte ens vågar berätta för chefen att de blivit gravida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

John Horneij. Foto: Pernilla Ahlsén

Sonen tv-debuterade i mammas mage

Mötet. Tvättberg, bråk om disk och tidiga lämningar på förskolan. Men också en en hel del skratt och kärlek. I 14 år har SVT följt kranbils- och dumperföraren John Horneijs vardag som pappa åt Liam i dokumentärserien Född 2010.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.