Andelen som är med i facket fortsätter att minska

Facket. Sex av tio arbetare i transportbranscherna är med i facket. Andelen har krympt en aning det senaste året. Även bland tjänstemännen i samma sektor minskar organisationsgraden – även om den är högre totalt sett.

Siffrorna handlar inte enbart om Transports avtalsområden. Till branschen transport räknas chaufförer av olika slag, liksom sjöfart, järnväg och flyg samt postverksamhet.

Anders Kjellberg, professor vid Lunds universitet, har följt medlemsutvecklingen i både fackförbund och arbetsgivarorganisationer i över 20 år. Han konstaterar att transportsektorns 60-procentiga organisationsgrad är skyhögt högre än i flera andra arbetargrupper på den privata sidan: till exempel hotell- och restaurangbranschen och lokalvård. Byggbranschen och industrin ligger däremot högre.

Både facken och a-kassorna drabbades av historiskt stora medlemsras under 2007 och 2008. Förklaringen är Alliansregeringens kraftiga höjningar av avgifterna till a-kassan i kombination med att varken fack- eller a-kasseavgiften längre fick dras av på skatten.

– Då bröts kopplingen mellan facket och a-kassan hos många människor, säger Anders Kjellberg. En del gick ur facket för att ha råd med a-kassan, andra lämnade a-kassan när de hade nära till pensionen men stannade i facket. Och sedan dess har inte kopplingen varit lika självklar som tidigare.

Även om medlemstappet har planat ut i både LO-facken och bland tjänstemännen ligger andelen medlemmar lägre än på 1990-talet. Det senaste året minskade organisationsgraden med en dryg procentenhet bland arbetare inom transportsektorn och drygt tre procentenheter bland tjänstemännen.

Räknat på hela arbetsmarknaden är 61 procent av arbetarna med i facket (minus en procentenhet det senaste året). Bland tjänstemännen är 73 procent anslutna (även där minus en procentenhet det senaste året).

– Att det går ner mellan 2016 och 2017 både inom transport och andra sektorer beror nog på högkonjunkturen, säger Anders Kjellberg. Det finns många jobb att välja på, särskilt i storstäderna.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson konstaterar att den krympande organisationsgraden i transportsektorn till stor del beror på att branschen växer.

– Visst har vi haft en minskning av medlemsantalet, säger han. Men den är under det senaste året marginell.

Lars Mikaelsson berättar att Transport på olika sätt arbetar för att organisera fler i en växande bransch:

– Förbundsstyrelsen har just beslutat att alla avdelningar ska stänga två dagar i månaden för att komma ut och träffa arbetstagare. Och utöver de kampdagarna är våra organiserare stadigt ute på arbetsplatser för att rekrytera medlemmar och bygga strukturer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Worla Adadevoh:
    8 mars, 2018

    Gå ut till alla transportgymnasium i landet och rekrytera nya medlemmar från skolorna!
    Det är jätte viktigt att folk lär känna facket i tidigt skedde!

Lästips:

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.