Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt
Close
Anders Palmqvist, avdelning 12, tar emot LO:s kulturpris 2024 av avgående LO-ordförande Susanna Gideonsson vid kongressen.
Close
Hallå där!

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

– Glädjande. Det känns stort, det gör det, och även inspirerande att köra på och utveckla projektet. Jag har aldrig varit på en LO-kongress tidigare så det var kul. Skön miljö och jag fick stående ovationer. Det är man inte van vid, ha ha.

Hur mycket pengar fick avdelningen och vad ska ni göra med dem?
– 15 000 kronor. Vi har tänkt göra en mobil utställning om arbetarrörelsen historia och framtid, köpa in fler böcker och boklådor att sprida på ytterligare arbetsplatser. Vi gör en mix i lådorna av allt ifrån deckare, till romaner, litteratur av arbetarförfattare och barn- och ungdomsböcker. Plockar med talböcker också och har tänkt få med litteratur på olika språk. Medlemmarna kanske behöver öva på språket och har barn hemma. Vi försöker tänka på alla.

På vilka arbetsplatser har ni boklådor?

– Förutom på avdelningskontoret på Kosterögatan 12 i Malmö, bevakningsbolaget Loomis, miljöföretaget Prezero i Malmö, Nim Distribution för tidningsbud i Lund, lagret Truck & Wheels i Staffanstorp, transportbolaget Fedex vid Sturups flygplats och på DHL-terminalen i Malmö.

Har ni fler arbetsplatser på gång?

– Vi har tankar om fler och det brukar inte vara några problem att få igenom med arbetsgivarna. Helst vill vi ha en facklig förtroendeman på arbetsplatsen som tar hand om boklådan. Vi ska ta tag i det i sommar, när det blir lite lugnare. Nu är det full fart med mina ordinarie uppgifter som regionalt skyddsombud, kurs i Stockholm och nattligt uppsökeri på hemmaplan denna vecka.

Varför satsar ni på läsning och böcker till arbetare?

– Jag brukar säga att vet man inte var man kommer ifrån så vet man heller inte vart man är på väg. Det är viktigt att känna till sin historia, att ha en bas att stå på. Det är därför vi vill göra en historieutställning också.

Varför använder ni er av boklådor?

– Alla kommer ju inte till avdelningens kontor och många av våra medlemmar jobbar obekväm arbetstid och kanske inte har möjlighet att ta sig till något bibliotek. Då underlättar det att ha böcker på arbetsplatsen.

 

Fotnot: LO:s kulturpris 2024 delades ut till flera kulturutövare av LO:s avgående ordförande Susanna Gideonsson den 19 maj. Motiveringen löd: ”Läsning gör att vi har bättre förutsättningar att delta i det samhälle vi lever i. Genom läsfrämjande arbete medverkar Transports avdelning 12 i Malmö till att deras medlemmar har god tillgång till böcker. Att läsa ger oss ett bättre ordförråd och leder till större läsförståelse vilket är en förutsättning för att kunna tolka och analysera det vi hör och läser. Att förstå det vi läser är grunden i att vara en demokratisk medborgare… Böckerna används förutom till utlåning i studier och i arbetet med att skriva debattartiklar.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.