German Bender. Foto: Lilly Hallberg
Close
”Industriavtalet skapar spänning varje gång”, säger German Bender, som menar att den ofta kritiserade modellen för lönebildning trots allt har många förtjänster.
Close

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Seriös och nyfiken. Det är första intrycket av utredningschefen German Bender på Arena Idé. Som forskare var han nyfiken på just lönebildningsprocessen, på vad som egentligen händer i förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare. Något som gängse samhällsforskning ofta lämnat för att i stället helt fokusera på vad som föregår och kommer ut av processen, i sig betraktad som något av en svart låda. 

– Jag har jobbat i den fackliga världen i snart tjugo år, i olika roller, och stött på en massa saker som jag velat förstå bättre. Och som jag tror att det behövs större förståelse för, både för den allmänna samhällsdebatten och för forskningen, säger German Bender.

Han tar emot på jobbet hos Arenagruppen, högt upp i en äldre fastighet med osäkert fungerande hiss, vid Norra Bantorget i Stockholm. Forskarutbildningen vid Handelshögskolan var en del i tjänsten.

Tidigare i år la German Bender fram sin avhandling, som i fyra fristående uppsatser behandlar hur den svenska modellen hanterar lönebildning, digital automatisering och migration.

– Det blev en möjlighet att sätta mig in i hur det fungerar och själv lära mig mer, säger German Bender.

I förra numret (nummer 6) publicerade Transport­arbetaren en intervju med hans forskarkollega Fredrik Söderqvist. De har gemensamt skrivit kapitlet om digitalisering/automation.

Industrinormeringen stelnad till institution

Två av doktorsavhandlingens uppsatser kretsar kring industrinormeringen; att exportindustrin – genom industriavtalet – sätter riktmärket för lönekostnadsökningar för hela den svenska arbetsmarknaden. 

En slutsats är att industrinormeringen har blivit alltmer institutionaliserad. Trots att den i åratal sagts spelat ut sin roll och kritiserats hårt av olika parter, särskilt i avtalstider.

– Industriavtalet skapar spänning varje gång, säger German Bender.

Det betyder enligt honom inte att industrinormeringens död är nära förestående, tvärtom. I avhandlingen analyseras varför systemet är stabilt. I korthet handlar det om att arbetsmarknadens alla aktörer trots allt delar centrala idéer om hur organiseringen är uppbyggd i partsmodellen.

– Industrinormeringen mår bra, fast den regelbundet ifrågasätts. Men den åstadkommer vad den är tänkt att åstadkomma och det finns inget riktigt alternativ. Det faktiska utfallet visar också att parterna inordnar sig – lönerna har i stort följt märket de senaste 25 åren och strejkdagarna har varit mycket få, säger German Bender.

– Många har nog också underskattat värdet av industrinormeringen. Min uppfattning är att när vi under de senaste 20–30 åren fått mer ojämlikhet så har lönebildningen trots allt motverkat utvecklingen. 

– Visst, tjänstemän har fått något högre löneökningar än arbetare men betydelsen av det är inte i närheten av förändrad beskattning av kapital, av arv, fastigheter. Kapitalägare har dragit ifrån och de som är sjuka och arbetslösa, de som inte kan göra jobbskatteavdrag och de som får bidrag som räknas upp med löneutvecklingen har halkat efter. Och det beror på politiska beslut. 

Varnar för centralisering

Däremot varnar Bender för att radikalt centralisera den svenska partsmodellen. En återgång till den centraliserade lönebildningen där LO-SAF var parter, under en ungefärlig 30-årsperiod från 1950-­talets mitt, är inte önskvärd och skulle inte fungera i praktiken, enligt honom: Det är viktigt att parterna är självständiga – mot staten men också mot andra parter, som mäktiga fackförbund och arbetsgivarorganisationer.

Doktorsavhandlingen lyfter spänningar kopplade till industrinormeringen som det sällan rapporteras om. Eller alls. Spänningar mellan de olika arbetsgivarförbunden. Väl så betydelsefulla som slitningar mellan olika fackförbund, enligt Bender.

I massmedia har dock rapporterna rätt ensidigt genom åren kommit att handla om spänningar, ”bråk”, mellan olika fack. En förklaring till de bilder medierna valt att ge kan vara att det helt enkelt är intressantare med slitningar mellan fack – som består av medlemmar, människor – än arbetsgivarorganisationer, som består av företag, menar German Bender.

– Fackliga organisationer uppfattas ha större demokratikrav på sig, ett krav på transparens där företrädare ska kunna svara på frågor för medlemmarnas skull och inte komma undan, säger han. 

Bender lyfter även att arbetsgivarorganisationer inte skadas lika mycket av oenighet som fackliga, där enighet är viktigare.

– Men man kan väl ändå ge en känga åt journalistkåren som ensidigt återgav arbetsgivarsidans svar på varför industriavtalet omförhandlades 2011, säger German Bender.

Teknikföretagen hade sagt upp avtalet med motiveringen att de LO-förbund som också ingår i Facken inom industrin – med IF Metall i spetsen – lät LO-samordningen väga tyngre än industrins intressen. Och att det var i strid med industriavtalets intention om exportindustrin som normerande för lönebildningen.

– Det går alltid att ta till LO-samordningen som en förklaring, men det fanns också slitningar mellan arbetsgivarorganisationerna som orsakade uppsägningen. Det var det ingen journalist som grävde fram, säger German Bender.

I hans doktorsavhandling kommer Teknikföretagens tidigare vd Anders Narvinger till tals. Han påpekar att det är lättare för facken att skrämma basindustrin till eftergifter. Det speglar skilda förutsättningar: Skogsindustri och gruvor har relativt sett lägre arbetskraftskostnader och kan inte flytta utomlands till skillnad mot verkstadsindustri, som därför är mer måna om att stå emot lönekrav.

Centrala förhandlare talar ut

I avhandlingens uppsatser om lönebildning har mer än 40 personer ställt upp på intervjuer. Nästan ingen som German Bender kontaktat har tackat nej.

Det är tunga namn med lång erfarenhet av förhandlingar, många med sina mest aktiva år bakom sig. Men också sådana som är centralfigurer i sammanhanget i dag, som Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo, Svenskt Näringslivs vice vd Mattias Dahl och IF Metalls dåvarande avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, sedan maj med samma post på LO.

Alla talar öppet och ingen hade problem med att stå med sitt namn.

– Jag blev själv förvånad. Först hade jag tänkt höra med personer som inte längre är verksamma, säger German, som själv tror att det beror på att hans forskning rör sådant som kändes viktigt också för de intervjuade.

Doktorsavhandlingen är på engelska. Den finns också som så kallad kappa, ett slags lång sammanfattning.

För många, kanske de som skulle ha allra mest utbyte av läsning, är det inte så enkelt som att köra texten genom Google translate för att helt förstå resonemangen. Något German är medveten om och en bearbetad översättning till en svensk version är något han önskar göra framöver.

Annars hoppas han kunna fortsätta sin forskning ”liknande frågor”, titta på treparts- och korttidsavtal och lagen om anställningsskydd, Las, till exempel. Och få ut så mycket som möjligt av forskningen i det dagliga arbetet, bland annat som krönikör i nättidskriften Dagens Arena och i tidningen Lag & Avtal.

Förutom planering och samordning av analyser och utredningar, skriver han rapporter, artiklar och kommenterar arbetsmarknads- och utbildningspolitik i media och andra sammanhang. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.