Andra villkor för truckförare
När AB Volvo outsourcar sin terminal i Arendal till DFDS kan fallet bli stort för de anställda. De går från ett av Sveriges bästa avtal till Transportavtalet, där löner, ob och förmåner är betydligt sämre. Det skriver Dagens Arbete i ett reportage om övergången.
– Första steget togs i mars förra året, det var ett stort möte här ute, där ledningen sade att man skulle se över alla verksamheter. Någon månad senare meddelades det att man skulle outsourca.
– Vi förhandlade intensivt, men man är ju lite maktlös,. Det är ju egentligen för jävligt, vi hade inga lagar att ta till, och vi ville inte ha den här lösningen. Men å andra sidan fick alla erbjudanden om jobb och vi ordnade till en klumpsumma på 17 000 kronor till alla som kompensation för bonus, pensionsavsättning och vinstdelning, säger Ulf Albinsson, styrelseledamot i Volvos verkstadsklubb som tillhör facket IF Metall.
Enligt EU-regler får de 100 anställda behålla sina lönevillkor under ett år i samband med en outsourcing. Men från den 1 mars nästa år är det DFDS avtal med Transport som gäller. Och det innebär tydliga försämringar hävdar de båda fackliga företrädarna, ”fallet blir högt”:
– Snittlönen för kollektivare på Logistics var 27 000 kronor, hos DFDS är den 24 500. ob-ersättningen för kväll och natt är 5 500 kronor per månad mot 3 200. Till detta ingen bonus, inga aktier, inget pensionssparande, sämre arbetstidsförkortning, och hårdare regler för semester och kompbergsuttag, säger Koce Anakioski.
Erika Nilsson har jobbat på Logistics sedan 1988:
– Jag är besviken på IF Metall. Jag kan förstå att de inte kunde göra något åt själva outsourcingen, men de fanns inte till för oss, de var många som mådde dåligt när det var rörigt.
Hon fortsätter:
– Men jag hoppas att det kommer att fungera, det är inte så konstigt att det blir rörigt i början. Jag lastar inte DFDS för nåt, det kanske blir bra.
Många av dem Dagens Arbete talar med betonar att det är för tidigt att säga hur övergången kommer att bli. Men lika många tar upp försämringen av olika förmåner, som ingår i vad som troligen är ett av Sverige bästa fackliga avtal, det lokala på Volvo.
Tidigt under förhandlingarna om outsourcingen kallade verkstadsklubben in en löntagarkonsult. Hans rapport är hemlig, men klubbföranden för Mikael Sällström som också sitter i AB Volvos bolagsstyrelse sammanfattar:
– Helt enkelt var det väl så att rapporten inte kunde slå hål ordentligt på företagets kalkyl för en outsourcing. Vi hade några invändningar, men inte tillräckligt starka för att hävda att den var uppåt väggarna.
Varför blev det DFDS?
– Vi gjorde en genomgripande analys, detta var bästa lösningen, vi ser på kvalitet och pris, och vi såg det som positivt att våra medarbetare kan gå över – det var en parameter, säger Karin Wik, biträdande presschef i Volvokoncernen..
Hans Strandberg, DA