Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.
Close
Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.
Close
Har du pengar att hämta?

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Andreas Ehm jobbar som administratör och försäkringsinformatör på Transports avdelning i Halmstad. Där sköter han bland annat växeln. Så när någon ringer in, vad det än råkar röra sig om, passar han ofta på att informera om försäkringar.

Om han förstår att någon varit sjuk eller skadat sig på jobbet berättar han om de försäkringar som finns. Han brukar också hjälpa till med att fylla i blanketterna.

– Många känner att de måste vara 100 procent säkra på att de ska få ersättning innan de ansöker. Men nej! Anmäl i stället, du kan inte få mer än ett nej och om det finns problem så kan vi på Transport hjälpa till om det behövs.

Behöver träffas

För att kunna hjälpa till att fylla i anmälan behöver Andreas Ehm helst träffa personen som ansöker om ersättning från försäkringarna.

– Det hade varit bra om de tog fram en möjlighet för oss försäkringsinformatörer att hjälpa till på distans, säger Ehm.

Han skojar och säger att han ”kidnappar folk” och ger dem försäkringsinformation. Vad han egentligen menar är att han tar varje chans han får.

– Någon ringer i ett annat ärende. Och då pratar jag om vad som ingår i medlemskapet och de kollektivavtalade försäkringarna. Jag frågar: Har du varit sjuk? Och då kör man vidare och pratar om Avtalsgruppsjukförsäkringen. Eller har du skadat dig på jobbet? Och så frågar jag vidare och pratar om Trygghetsförsäkring vid arbetsskada. För mig handlar det om att använda nyckelord för att leda samtalat vidare och hitta pengar till medlemmarna.

Få känner till

Andreas Ehm tror inte ens att hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

– Det finns både försäkringar som alla har genom kollektivavtalet och försäkringar som man får som medlem i Transport. Många har en aning om att det finns försäkringar, men vet inte mycket mer än så. Jag vet inte hur man ska få ut informationen till alla, men jag tycker att Avtalat, som ska informera om försäkringarna, kunde vara mycket bättre i sin kommunikation, säger Andreas Ehm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.