Andreassons åkeri går ny rond mot Skatteverket

I tisdags tog kammarrätten upp målet om arbetsgivaravgifter för de uppåt 260 polska chaufförer som kört för Andreassons åkeri i Veddige. Skatteverket hävdar att förarna varit anställda, inte egenföretagare. Sammanlagt krävs Andreassons på 25 miljoner kronor i uteblivna sociala avgifter och skattetillägg. Åkeriet förlorade den första ronden, i förvaltningsrätten. Om tre, fyra veckor väntas domen från kammarrätten.

Andreassons vita dragbilar är en vanlig syn, inte minst i Göteborgs hamn där åkeriet bland annat fraktar containrar åt Skaraslättens Transport.

Bilarna bemannas regelmässigt med polska lågbetalda förare. De har inte fått anställning i åkeriet. Verksamheten har i stället byggt på att förarna startar egen firma i Polen och kör som egenföretagare.

För några år sedan slog Skatteverket ner på affärsupplägget. Det gjorde också Arbetsdomstolen (AD). I ett tvistemål som rörde en Andreassonförare fann AD att villkoren var sådana att chauffören skulle betraktas som anställd.

Skatteverket slog in på samma linje. Hundratals av de polska chaufförerna har i dag upptaxerats, eftersom de inte betalt löneskatt vare sig i Sverige eller Polen.

Samtidigt klämmer skattemyndigheterna åt Andreassons åkeri – inklusive det bemanningsföretag, Zimit, som förarna fördes över till när det började osa bränt.

Skatteverket kräver Andreassons på omkring 10 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter. Zimit ska betala 15 miljoner. Ett krux är att Zimit försattes i konkurs sommaren 2013.

När Skatteverkets kravnota damp ner i Veddige valde paret Andreassons att överklaga till förvaltningsrätten. Det blev ett svidande nederlag för åkeriet.

I juni 2014 slog domstolen fast:

• att förarnas ställning gentemot åkeriet varit så osjälvständig att de måste bedömas som anställda.

• att arbetsgivaravgifterna ska betalas i Sverige, utom i de fall förarna kunnat visa upp ett så kallat A1-intyg. En handling som visar att de sociala avgifterna ska betalas i något annat land.

Rätten avvisade också ett krav på att hela tvisten skulle hänskjutas till EU-domstolen för ett förhandsavgörande.

När det gäller arbetsgivaravgifterna lutar sig förvaltningsrätten mot EU-regler som säger att chaufförer som utför internationella transporter ska omfattas av lagstiftningen i det land där de är bosatta. Men. Det bygger på att en väsentlig del av arbetet också utförs där. Annars gäller lagen i det land där uppdragsgivaren har sitt säte. I det här fallet Sverige.

Andreassons överklagade ännu en gång – nu till Kammarrätten i Göteborg. Genom advokat Alexander Brosch, med postadress i Gibraltar, hävdar åkeriet alltjämt att förarna ska betraktas som egenföretagare.

Företaget anser också att Skatteverket brustit i sin ”utredningsskyldighet”. Den svenska myndigheten borde ha tagit reda på exakt hur förhållandena varit för var och en av de 260 polska förarna, innan beslut fattades om skatt och arbetsgivaravgifter.

Den 22 mars 2015, bara två dagar före förhandlingen i kammarrätten, skickade advokat Alexander Brosch ett ny begäran om att tvisten ska skickas till EU-domstolen – för förhandsavgörande.

Något bestämt datum när dom meddelas finns inte. Normalt tar det tre, fyra veckor, uppger en handläggare på kammarrätten.

I åkeribranschen har Andreassons i Veddige rört upp känslorna rejält. I stora delar av EU är utnyttjandet av så kallade falska egenföretagare ett växande problem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.