Andreassons åkeri går ny rond mot Skatteverket

I tisdags tog kammarrätten upp målet om arbetsgivaravgifter för de uppåt 260 polska chaufförer som kört för Andreassons åkeri i Veddige. Skatteverket hävdar att förarna varit anställda, inte egenföretagare. Sammanlagt krävs Andreassons på 25 miljoner kronor i uteblivna sociala avgifter och skattetillägg. Åkeriet förlorade den första ronden, i förvaltningsrätten. Om tre, fyra veckor väntas domen från kammarrätten.

Andreassons vita dragbilar är en vanlig syn, inte minst i Göteborgs hamn där åkeriet bland annat fraktar containrar åt Skaraslättens Transport.

Bilarna bemannas regelmässigt med polska lågbetalda förare. De har inte fått anställning i åkeriet. Verksamheten har i stället byggt på att förarna startar egen firma i Polen och kör som egenföretagare.

För några år sedan slog Skatteverket ner på affärsupplägget. Det gjorde också Arbetsdomstolen (AD). I ett tvistemål som rörde en Andreassonförare fann AD att villkoren var sådana att chauffören skulle betraktas som anställd.

Skatteverket slog in på samma linje. Hundratals av de polska chaufförerna har i dag upptaxerats, eftersom de inte betalt löneskatt vare sig i Sverige eller Polen.

Samtidigt klämmer skattemyndigheterna åt Andreassons åkeri – inklusive det bemanningsföretag, Zimit, som förarna fördes över till när det började osa bränt.

Skatteverket kräver Andreassons på omkring 10 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter. Zimit ska betala 15 miljoner. Ett krux är att Zimit försattes i konkurs sommaren 2013.

När Skatteverkets kravnota damp ner i Veddige valde paret Andreassons att överklaga till förvaltningsrätten. Det blev ett svidande nederlag för åkeriet.

I juni 2014 slog domstolen fast:

• att förarnas ställning gentemot åkeriet varit så osjälvständig att de måste bedömas som anställda.

• att arbetsgivaravgifterna ska betalas i Sverige, utom i de fall förarna kunnat visa upp ett så kallat A1-intyg. En handling som visar att de sociala avgifterna ska betalas i något annat land.

Rätten avvisade också ett krav på att hela tvisten skulle hänskjutas till EU-domstolen för ett förhandsavgörande.

När det gäller arbetsgivaravgifterna lutar sig förvaltningsrätten mot EU-regler som säger att chaufförer som utför internationella transporter ska omfattas av lagstiftningen i det land där de är bosatta. Men. Det bygger på att en väsentlig del av arbetet också utförs där. Annars gäller lagen i det land där uppdragsgivaren har sitt säte. I det här fallet Sverige.

Andreassons överklagade ännu en gång – nu till Kammarrätten i Göteborg. Genom advokat Alexander Brosch, med postadress i Gibraltar, hävdar åkeriet alltjämt att förarna ska betraktas som egenföretagare.

Företaget anser också att Skatteverket brustit i sin ”utredningsskyldighet”. Den svenska myndigheten borde ha tagit reda på exakt hur förhållandena varit för var och en av de 260 polska förarna, innan beslut fattades om skatt och arbetsgivaravgifter.

Den 22 mars 2015, bara två dagar före förhandlingen i kammarrätten, skickade advokat Alexander Brosch ett ny begäran om att tvisten ska skickas till EU-domstolen – för förhandsavgörande.

Något bestämt datum när dom meddelas finns inte. Normalt tar det tre, fyra veckor, uppger en handläggare på kammarrätten.

I åkeribranschen har Andreassons i Veddige rört upp känslorna rejält. I stora delar av EU är utnyttjandet av så kallade falska egenföretagare ett växande problem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.