Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

– Det var ett bra besked, särskilt om det kan hindra andra åkerier från att använda Andreassons metoder, säger Martin Jonsson, ombudsman på Transports avdelning i Halland.

Andreassons har gjort sig kända i åkeribranschen med en företagsmodell där polska egenföretagare har bemannat företagets lastbilar. Upplägget har underkänts av Skattemyndigheten, förvaltningsrätten och slutligen Kammarrätten i Göteborg. Företaget har därför krävts på arbetsgivaravgifter och de lågbetalda chaufförerna på skatt – eftersom de har bedömts som anställda.

Andreassons har också anlitat bemanningsföretag med polska och rumänska chaufförer. Även den modellen har underkänts av Skattemyndigheten, som har konstaterat att de olika bemanningsföretagen varit så nära knutna till åkeriet att chaufförerna i princip varit anställda där.

260 chaufförer

Under resans gång har företag gått i konkurs, andra har lagt ner verksamheten. 2014 använde åkeriet 120 dragbilar i sin verksamhet. Omkring 260 inhyrda chaufförer från Polen och Rumänien satt bakom rattarna, enligt Skattemyndighetens granskning.

Åkeritidningen berättar att verksamheten den senaste tiden har drivits av Tykav holding, ett företag där ingen från familjen Andreasson finns med som ägare eller i ledande befattning, åtminstone inte på papperet.

Drygt sex miljoner

Men eftersom Andreassons företag inte har betalat tidigare skatteskulder försatte Varbergs tingsrätt i förra veckan makarna i personlig konkurs. I de båda domarna framgår att Skatteverket kväver drygt sex miljoner kronor från var och en av dem. Konkursförvaltaren Anders Lundberg, advokat i Varberg, berättar vad som händer nu:

– Jag ska ta reda på om paret har tillgångar som går att mäta ut, jag ska sälja eventuella tillgångar som till exempel bostadshus. Om de har andra skulder än de till Skattemyndigheten räknar jag med att få veta det. Det ska gå ganska fort att avsluta personliga konkurser, så om besluten inte överklagas ska det hela vara klart under detta år.

Anders Lundberg berättar att han – om det skulle visa sig att affärer har gjorts för att på papperet minska de konkursades tillgångar – också har möjlighet att begära tillbaka pengar från gamla transaktioner.

När konkursen är klar har paret Andreasson kvar alla sina skulder att betala. De har dock en möjlighet att ansöka om skuldsanering.

Då är det också öppet för makarna att starta nya företag.

– Det finns inget formellt hinder, säger Anders Lundberg. De måste i så fall ansöka om F-skattsedel hos Skattemyndigheten.

”Vi la ner”

Yvonne Andreasson, tidigare ägare och vd i Andreassons åkeri, vill inte kommentera sin personliga ekonomi.

– Vi har inga företag längre, säger hon. Den sista juni la vi ner verksamheten i Andreassons åkeri, och det blir nog konkurs i det också så småningom.

Transports Martin Jonsson tycker att konkursbeskedet tyder på att Skattemyndigheten har gjort ett gott arbete:

– Det visar att vi har ett system där det inte är ska vara möjligt att driva företag på det här sättet, säger han. Men det finns många fler som också borde kollas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Håkan Liljestrand:
    15 augusti, 2017

    Bra att det äntligen kommer till ett avslut på eländet! Artikeln är upplysande o bra!

  2. martin oscarsson:
    15 augusti, 2017

    Mycket bra, detta besked tages emot med hopp om framtiden.

  3. Jonny Pettersson:
    15 augusti, 2017

    En bra start som seriösa åkerier jublar över!

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.