Andreassons-målet ”en ödesfråga för arbetsrätten”
Nu ska Arbetsdomstolen avgöra om de polska chaufförer, som med egna firmor kör åt Andreassons Åkeri, ska betraktas som anställda eller egna företagare. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt beskriver målet som ”en ödesfråga för svensk arbetsmarknad”.
I går avslutades den två dagar långa AD-rättegången mot Andreassons Åkeri i Veddige. Transport hävdar att den polske chauffören Radoslaw Rostkowski, som kört på F-skatt åt bolaget, i praktiken var anställd av Andreassons. Upplägget med Rostkowski som egenföretagare var bara ett sätt att kringgå kollektivavtalet och dumpa lönen, enligt förbundet. Med den utgångspunkten har förbundet stämt Andreassons på 400 000 kronor för brott mot kollektivavtalet.
Transport har också stämt bolaget för resten av Andreassons nästan 150 chaufförer, som arbetar under likadana villkor som Rostkowski. I det målet, som ännu inte gått till rättegång, yrkar man skadestånd på 20 miljoner kronor.
Domen i Rostkowski-målet kommer den 18 december, och får enorma konsekvenser för svensk arbetsrätt, enligt Marcel Carlstedt.
– Om Arbetsdomstolen anser att han inte var anställd, utan egen företagare, då öppnar det för att dumpa kollektivavtalen på hela arbetsmarknaden. Då kan man hävda att alla arbetstagare – i alla branscher – egentligen är egna företagare som hyr ut sina kroppar och inget mer, säger Marcel Carlstedt.
Vad händer om domstolen tvärtom anser att Rostkowski var anställd, och fäller Andreassons för brott mot kollektivavtalet?
– Det stärker arbetstagarbegreppet i förhållande till hela arbetsrätten. Det innebär framförallt ett stort framsteg i åkerinäringen – man stänger dörren för hela fenomenet med falska egenföretagare, som är ganska utbrett i branschen.
Även Andreassons vd, Yvonne Andreasson, har sagt att en fällande dom i AD skulle sätta stopp för alla åkerier som använder denna affärsmodell. Men att de i så fall kommer att ersättas av utländska åkerier.
”Så det blir ju östeuropeiska chaufförer som gör de här körningarna i alla fall, fast i östeuropeiska bilar”, sade hon vid rättegången i går.
Det argumentet faller på sin egen orimlighet, menar Marcel Carlstedt.
– Om de åkerier som betalar enligt kollektivavtalet hela tiden ska konkurrera med dem som betalar sämre, då måste ju de svenska lönerna sänkas hela tiden. Då urholkas kollektivavtalet tills det ingenting är värt, säger han.