Andreassons-målet ”en ödesfråga för arbetsrätten”

Nu ska Arbetsdomstolen avgöra om de polska chaufförer, som med egna firmor kör åt Andreassons Åkeri, ska betraktas som anställda eller egna företagare. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt beskriver målet som ”en ödesfråga för svensk arbetsmarknad”.

I går avslutades den två dagar långa AD-rättegången mot Andreassons Åkeri i Veddige. Transport hävdar att den polske chauffören Radoslaw Rostkowski, som kört på F-skatt åt bolaget, i praktiken var anställd av Andreassons. Upplägget med Rostkowski som egenföretagare var bara ett sätt att kringgå kollektivavtalet och dumpa lönen, enligt förbundet. Med den utgångspunkten har förbundet stämt Andreassons på 400 000 kronor för brott mot kollektivavtalet.

Transport har också stämt bolaget för resten av Andreassons nästan 150 chaufförer, som arbetar under likadana villkor som Rostkowski. I det målet, som ännu inte gått till rättegång, yrkar man skadestånd på 20 miljoner kronor.

Domen i Rostkowski-målet kommer den 18 december, och får enorma konsekvenser för svensk arbetsrätt, enligt Marcel Carlstedt.

– Om Arbetsdomstolen anser att han inte var anställd, utan egen företagare, då öppnar det för att dumpa kollektivavtalen på hela arbetsmarknaden. Då kan man hävda att alla arbetstagare – i alla branscher – egentligen är egna företagare som hyr ut sina kroppar och inget mer, säger Marcel Carlstedt.

Vad händer om domstolen tvärtom anser att Rostkowski var anställd, och fäller Andreassons för brott mot kollektivavtalet?

– Det stärker arbetstagarbegreppet i förhållande till hela arbetsrätten. Det innebär framförallt ett stort framsteg i åkerinäringen – man stänger dörren för hela fenomenet med falska egenföretagare, som är ganska utbrett i branschen.

Även Andreassons vd, Yvonne Andreasson, har sagt att en fällande dom i AD skulle sätta stopp för alla åkerier som använder denna affärsmodell. Men att de i så fall kommer att ersättas av utländska åkerier.

”Så det blir ju östeuropeiska chaufförer som gör de här körningarna i alla fall, fast i östeuropeiska bilar”, sade hon vid rättegången i går.

Det argumentet faller på sin egen orimlighet, menar Marcel Carlstedt.

– Om de åkerier som betalar enligt kollektivavtalet hela tiden ska konkurrera med dem som betalar sämre, då måste ju de svenska lönerna sänkas hela tiden. Då urholkas kollektivavtalet tills det ingenting är värt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.