Andreassons överklagar

Tre transportföretag har överklagat de domar som slog fast att de ska betala arbetsgivaravgift för sina polska chaufförer. Andreassons åkeri hoppas på att få många miljoner kronor tillbaka från Skatteverket. Men det är inte säkert att domstolen tar upp fallen.

På försommaren dömde kammarrätten i Göteborg till Skatteverkets fördel i den flera år långa tvisten. Tre åkerier dömdes att betala arbetsgivaravgifter och skattetillägg för de polska chaufförer som jobbat för dem och på papperet varit egenföretagare. Domstolen ansåg att de i praktiken varit anställda.

Slutsatsen i kammarrätten blev att:

• Andreassons åkeri ska betala cirka nio miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

• Zimit transportförmedling – ett bemanningsföretag som chaufförerna fördes över till från Andreassons – ska betala drygt 14 miljoner. Summan kan dock bli svår att driva in eftersom Zimit har gått i konkurs.

• Luke transport – som dels bemannat sina bilar med polska chaufförer som hyrdes in direkt och fick ersättning som egenföretagare, dels anlitades via det polska företaget Mona Trans – ska också betala arbetsgivaravgifter och skattetillägg i Sverige.

I onsdags fick Högsta förvaltningsrätten in överklaganden från samtliga bolag.

– Våra jurister och sakkunniga har hjälpt till med överklagandet, säger Yvonne Andreasson, vd på åkeriet. Vi har bett om anstånd med att utveckla våra argument.

Hon berättar att företaget betalade in pengarna till Skatteverket för några år sedan. Om den högsta instansen ändrar tidigare domar och går företagets väg skulle Andreassons få tillbaka omkring nio miljoner kronor.

– Jag hoppas på det, säger Yvonne Andreasson. Men också att få rätsida på problemet.

Överklagandena tvingar dock inte Högsta förvaltningsrätten att ta upp fallen igen. Två domstolar har gått på Skatteverkets linje, och för att den högsta instansen ska pröva dem krävs ett prövningstillstånd. Högsta förvaltningsrätten ska helt enkelt börja med att besluta om frågan är av ett sådant intresse att ytterligare rättegång behövs.

– Som myndighet blir vi förstås tacksamma om de här skatteärendena avgörs i högsta instans, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.

– Då får vi besked om vi har fattat rätt beslut och vi får vägledning inför framtida ärenden.

Pia Bergman var på försommaren nöjd med att kammarrätten i Göteborg gick på myndighetens linje. Hon fick ett kvitto på att Skatteverket landat rätt i frågan om både skatter och arbetsgivaravgifter när svenska företag anlitar utländsk arbetskraft.

– Nu får vi avvakta och se hur högsta instans agerar, säger hon. Och förhålla oss till det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.