Anna Arvidsson
… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.
Systemet är dynamiskt och prognosstyrt, vad betyder det?
– Att ett datastyrt system utgår från väderleksprognoserna och tar fram den bästa vägen en saltbil ska köra just då. Prognosen visar var det kommer att bli halt och bilen styrs alltså ut till rätt platser för att salta vägen innan halkan kommer. I dag kör saltbilarna oftast samma runda.
Hur påverkas den som kör saltbilen?
– Förhoppningsvis kan han eller hon ägna sig mer åt trafiken. Systemet ska navigera och dessutom snart kunna styra även saltspridaren
På vilka olika sätt sparar metoden liv, pengar och miljö?
– Körningen blir effektivare eftersom det bara kommer att saltas där det behövs, det sparar pengar och minskar samtidigt utsläppen. Chaufförerna behöver inte vara lika stressade som i dag. Idén är förstås att det ska bli säkrare för alla trafikanter när rätt vägar saltas i rätt tid.
När blir metoden vardag på vägarna?
– Det kan jag inte svara på. Vi fortsätter att testa den på tre eller fyra platser under vintern som kommer. Förra vintern testade vi i Blekinge och året före det i Göteborgsområdet.
Fotnot: VTI står för Statens väg- och transportforskningsinstitut. Den dynamiska halkbekämpningen utvecklas av VTI i samarbete med Svevia och B&M systemutveckling.