Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om självmord eller självmordsförsök där människor väljer att hoppa framför eller frontalkrocka med lastbilar. Det är olyckor som ofta får stora konsekvenser – även för chauffören.

Anna (fingerat namn) jobbar på ett åkeri som kör ut byggvaror. Hon trivs och beskriver lastbilskörningen som drömjobbet.

En vanlig höstdag är hon på väg genom staden på en fyrfilig väg. Hon närmar sig ett övergångsställe. Det är grönt ljus och hon får ögonkontakt med en man som står på trottoaren.

Mannen tar först ett halvt steg bakåt när Anna närmar sig i 20-30 kilometers hastighet. Men när det återstår bara någon meter kliver han rakt ut i vägen.

Anna känner skakningarna i bilen när bilens hjul går över kroppen. Hon stannar, får upp mobilen och försöker larma 112. Fingrarna lyder inte. Hon klättrar i stället ur hytten. Andra människor har skyndat till.

Anna är chockad, upprepar: ”Såg ni vad som hände? Såg någon vad mannen gjorde?”

En kvinna som suttit i en mötande bil kommer mot Anna och bekräftar att hon sett vad som skett. Kvinnan håller sedan om Anna.

Räddningstjänsten är snabbt på plats. Anna är övertygad om att manen dött, men ett vittne berättar att han fortfarande är vid medvetande.

Olyckan kommer att förändra Annas liv. Polisen beslagtar lastbilen och meddelar att hon kommer att utredas för vårdslöshet i trafik. Anna beskriver känslan av orättvisa. Att hon anklagas för något som en annan person tycks ha gjort medvetet.

Dagen efter olyckan går Anna till jobbet, för att köra en annan av åkeriets bilar. Det fungerar hjälpligt. Hon är livrädd var gång hon passerar en fotgängare. Tankarna mal. ”Varför valde mannen just henne? Om han nu valde…”

Efter en vecka får Anna tillbaka sin egen bil. Då brister allt. Hon gråter, hyperventilerar.

Anna blir sjukskriven i tre månader. Hon är arg. Ledsen. Tvivlar. Jobbet som varit hennes glädje och trygghet… Allt det har berövats henne. Hon känner sympati för mannen, känslor som också blandas med ilska.

Polisen berättar att mannen har överlevt. Vilka men han får vet hon inte.

I dag är Anna tillbaka på jobbet, i samma lastbil. I dokumentären säger hon:

– Glädjen är på väg tillbaka också. Fast jag tänker fortfarande på olyckan. Varje dag.

Dokumentären sänds på söndag klockan 17:03 i P3, i programserien ”Verkligheten”. Den finns redan nu att lyssna på som radiopodd.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.