Anne Richter: Vi mår dåligt av otrygga anställningar

Alla vet att otryggheten ökar i arbetslivet, men hur påverkas en människa egentligen av att ha en osäker anställning? Och varför ökar de otrygga jobben över nästan hela världen? Det är frågor som intresserar arbetsmiljöforskaren Anne Richter, som fått Afa Försäkrings stipendium på en miljon kronor för att forska på anställningsotrygghet.

– Mitt forskningsområde, anställningsotrygghet, är ju väldigt aktuellt nu. Titta bara på SAS och på den globala utvecklingen, svarar Anne Richter på frågan om varför just hon blivit den första som får Afa:s nya arbetsmiljöstipendium.

Att människor inte mår bra av att ha otrygga anställningar är redan välkänt, så Anne Richter ska snarare undersöka varför det är på det viset. Vilka är egentligen konsekvenserna av otrygga jobb?

– Till 99,9 procent påverkas vi negativt, både psykologiskt och fysiskt. Vad sysslar vi mest med? Arbetet. Många identifierar sig väldigt mycket med jobbet – och den första frågan man får när man träffar nya människor brukar ju vara ”Vad jobbar du med?”

– Så det berör oss väldigt djupt när vi oroar oss för att förlora jobbet. Hälsan påverkas genom att vi får högt blodtryck, och en konstant hög nivå av stresshormoner i blodet försvagar immunförsvaret.

Vissa studier tyder på att anställningsotrygghet ger högre prestation, enligt Anne Richter.

– Om jag är rädd att få sparken kanske jag jobbar hårdare, men den effekten är kortvarig. I förlängningen tappar man sitt engagemang. Och en organisation mår bra om de anställda visar det lilla extra och vågar ”tänka utanför lådan”, men när vi är stressade och oroliga får vi tunnelseende och gör bara det vi vet att vi kan.

– En annan sak som är viktig, inte minst för er i transportbranschen, är att stressade människor slarvar med säkerhets- och skyddsåtgärder. De gör fler fel, helt enkelt.

Varför ökar då otryggheten på arbetsmarknaden hela tiden? Anne Richter menar att den ”traditionella” karriären där man jobbade livet ut på samma arbetsplats, helt enkelt inte är hållbar i dag. Varken för den anställde eller för organisationen.

– Företagen arbetar på större marknader, arbetet går snabbare, den tekniska utvecklingen har gjort att vi är nåbara dygnet runt i stället för som tidigare mellan 9 och 5. Mycket av produktionen har mekaniserats vilket gett en förskjutning mot ett tjänstesamhälle. Det finns många orsaker.

– Vi kan aldrig gå tillbaka till den arbetsmarknad vi hade på 1950- och 60-talen, och det kanske inte heller är önskvärt. Att vi byter organisation oftare, innebär ju också att vi kan lära oss mer. Att arbetsmarknaden förändrats tycker jag nog att vi får leva med, men min forskning syftar till att minska de negativa konsekvenserna av det.

Hur hoppas du att dina forskningsresultat ska användas rent konkret?

– Till exempel till att utveckla bättre kommunikationskedjor i företagen. Hur en organisation kommunicerar förändringar är oerhört viktigt. Ett av de stora problemen, när man upplever anställningsotrygghet, är att man fortfarande befinner sig i den anställdes roll. När, eller om, man väl blivit av med sitt jobb – då har man ett tydligt beteendemönster att förhålla sig till.

– Man vet att man måste söka nytt arbete och så vidare. Men för den otrygge är allting mera oklart: Vad kommer att hända? Vad ska jag göra? De anställda behöver beslutsunderlag, och organisationen ligger alltid före i informationsflödet. Därför måste man vara väldigt rak och öppen med hur det ligger till.

Tack vare stipendiet kan Anne Richter under två års tid besöka olika utländska universitet, som kommit långt inom arbetsmiljöforskningen. Men där fokus ibland ligger på andra infallsvinklar än inom den svenska forskningen. Första steget blir Claremont-universitetet i Kalifornien, där man specialiserat sig på så kallad positiv psykologi.

– Då tittar man inte bara på negativa faktorer, utan även på vad som får människor att må bra och fungera bra på arbetsplatsen. Det är en gren av psykologin som kommit starkt från USA de senaste åren, förklarar Anne Richter.

Må bra-psykologi från Kalifornien, är man fördomsfull kan man tycka det låter lite flummigt…

– (Skratt) Det finns ju en del stereotyper, men den positiva psykologin är vetenskapligt beforskad precis som andra grenar av psykologin. Den har inte mycket gemensamt med feel good-litteraturen och allt sådant. Slutmålet är att jag ska ta med mig något konkret, en applicerbar metod, som kan överföras till företag på den svenska arbetsmarknaden.

Nästa höst ska Anne Richter undervisa i ledarskap och organisationsteori på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.

– Forskningen vid Claremont kommer ju att påverka min undervisning direkt, i vad jag för vidare till mina studenter som sedan tar det med sig ut på arbetsmarknaden. Det känns som ett stort privilegium.

Längre fram blir det forskning i Nya Zeeland och Belgien, där Anne Richter kommer att arbeta med så kallade experimentella metoder.

– Det innebär att man tar in människor till labbet, där de får gå igenom olika typer av datorsimuleringar för att man ska se hur de reagerar i olika situationer. Jag hoppas även få åka ut till arbetsplatser på fältstudier.

Anne Richter ska också forska på ledarskapets roll för anställningsotryggheten.

– Chefen kan naturligtvis påverka situationen i hög grad, både positivt och negativt. Ledaren ska ju vara en trygg och stabil person. Men vad händer om chefen själv är otrygg?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!