Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar
Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.
”Att sälja ut vår anställningstrygghet är inget annat än ett svek” skriver de sex avdelningarna i annonsen. Huvudförfattare till annonstexten är Linda Svensson, ombudsman på Transports Malmöavdelning.
– Vår tanke var inte att uppröra, utan att få igång en diskussion och nå kommunalarna och IF metallarna. Vi är djupt oroade över vad uppgörelsen får för konsekvenser, också för dem, säger hon.
Linda Svensson tror att det kan finnas ett avstånd i de båda förbunden, mellan ledningen och medlemmarna. Och det är medlemmarna som syftet är att nå, genom att annonsera i deras tidningar. Hon tycker också att kritiken som riktats i media mot texten, från IF Metalls avtalssekreterare, är svepande. Inte heller att kritiken innehåller svar eller fakta som motsäger annonstextens budskap.
– Och jag tycker att vi försöker hålla en god ton i annonsen, säger Linda Svensson.
Före jul talade hon med Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, om att avdelningarna i södra Sverige skissade på ett debattinlägg.
– Det stämmer att avdelningen talade med mig före jul, om ett pågående arbete med – som jag uppfattade det – en insändare till Metalls och Kommunals tidningar, och som var kritiskt till uppgörelsen. Något som både jag själv och hela förbundet är, säger Tommy Wreeth, och fortsätter:
– Att jag då skulle överväga att stoppa eller påverka ett sånt lokalt initiativ finns inte på världskartan för mig. Jag var dock inte delaktig i utformningen och har inte själv undertecknat dokumentet.
Sex avdelningar
I början av december blev det klart att IF Metall och Kommunal hoppar på överenskommelsen om förändrad arbetsrätt, som Svenskt Näringsliv och tjänstemannaorganisationen PTK tecknat. Samma uppgörelse som en enig LO-styrelse kort tidigare förkastat.
Och det skedde ”utan att vare sig informera eller förankra hos övriga LO-förbund” enligt annonsen, som kommer att publiceras i kommande nummer av Kommunals och IF Metalls medlemstidningar. Bakom annonsen står Transports båda hamnavdelningar, avdelning 1 och avdelning 2, samt fyra avdelningar i södra Sverige: avdelning 12 Malmö, avdelning 14 Helsingborg, avdelning 20 Norra Småland och avdelning 51 Sydöstra Sverige.
I Dagens Arbete kommenterar IF Metalls avtalssekreterare, Veli-Pekka Säikkälä, innehållet i Transports annons:
– Antingen har de inte förstått, eller så sprider de fake news, och det sistnämnda vill jag inte tro.
Veli-Pekka Säikkälä säger också till Dagens Arbete att annonsförfattarna vantolkar uppgörelsen, och att IF Metall dessutom varit tydliga med att förbundet fortsatt förhandla på egen hand efter att LO-styrelsen sagt nej till uppgörelsen.
I annonsen tar Transports avdelningar upp en rad problem med uppgörelsen, problem som förbundet tidigare pekat på. Det rör bland annat ändrade turordningsregler i las. Att arbetsgivaren får rätt att göra fler undantag riskerar helt att urholka anställningstryggheten på många mindre arbetsplatser. Och de små arbetsplatserna är betydligt vanligare inom Transports avtalsområden än IF Metalls.
Transportarbetaren: Skulle det gå bra om några avdelningar i Metall annonserade i Transportarbetaren, och kritiserade Transportarbetareförbundets agerande?
– Det är en fråga som jag helt överlåter till chefredaktören för tidningen att bedöma, svarar Tommy Wreeth.
Förhållningssätt vid publicering
Vi tar frågan till Jan Lindkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Transportarbetaren. Svaret är att en sådan annons sannolikt inte skulle publiceras. Och det gäller inte bara det aktuella exemplet, utan är ett generellt förhållningssätt.
– Efter en diskussion med Transports förre förbundsledning beslutade jag, som ansvarig utgivare, att inte ta in åsiktsannonser över huvud taget. Åtminstone inte under den mandatperioden, säger Jan Lindkvist.
Det främsta skälet var då att undvika politiska inlägg i annonsform, och särskilt från ett parti vars politik Transport tar avstånd ifrån. Transportarbetarens chefredaktör är också i dag skeptiskt till annonser där en part, fritt och oemotsagt, får uttrycka sin uppfattning i strid med förbundets uppfattning. Exempelvis om arbetsgivarsidan skulle vilja propagera för individuell lönesättning.
– Däremot välkomnar vi debattinlägg, också i kontroversiella frågor, säger Jan Lindkvist.