las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

”Att sälja ut vår anställningstrygghet är inget annat än ett svek” skriver de sex avdelningarna i annonsen. Huvudförfattare till annonstexten är Linda Svensson, ombudsman på Transports Malmöavdelning.

– Vår tanke var inte att uppröra, utan att få igång en diskussion och nå kommunalarna och IF metallarna. Vi är djupt oroade över vad uppgörelsen får för konsekvenser, också för dem, säger hon.

Linda Svensson tror att det kan finnas ett avstånd i de båda förbunden, mellan ledningen och medlemmarna. Och det är medlemmarna som syftet är att nå, genom att annonsera i deras tidningar. Hon tycker också att kritiken som riktats i media mot texten, från IF Metalls avtalssekreterare, är svepande. Inte heller att kritiken innehåller svar eller fakta som motsäger annonstextens budskap.

– Och jag tycker att vi försöker hålla en god ton i annonsen, säger Linda Svensson.

Före jul talade hon med Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, om att avdelningarna i södra Sverige skissade på ett debattinlägg.

– Det stämmer att avdelningen talade med mig före jul, om ett pågående arbete med – som jag uppfattade det – en insändare till Metalls och Kommunals tidningar, och som var kritiskt till uppgörelsen. Något som både jag själv och hela förbundet är, säger Tommy Wreeth, och fortsätter:

– Att jag då skulle överväga att stoppa eller påverka ett sånt lokalt initiativ finns inte på världskartan för mig. Jag var dock inte delaktig i utformningen och har inte själv undertecknat dokumentet.

Sex avdelningar

I början av december blev det klart att IF Metall och Kommunal hoppar på överenskommelsen om förändrad arbetsrätt, som Svenskt Näringsliv och tjänstemannaorganisationen PTK tecknat. Samma uppgörelse som en enig LO-styrelse kort tidigare förkastat.

Och det skedde ”utan att vare sig informera eller förankra hos övriga LO-förbund” enligt annonsen, som kommer att publiceras i kommande nummer av Kommunals och IF Metalls medlemstidningar. Bakom annonsen står Transports båda hamnavdelningar, avdelning 1 och avdelning 2, samt fyra avdelningar i södra Sverige: avdelning 12 Malmö, avdelning 14 Helsingborg, avdelning 20 Norra Småland och avdelning 51 Sydöstra Sverige.

I Dagens Arbete kommenterar IF Metalls avtalssekreterare, Veli-Pekka Säikkälä, innehållet i Transports annons:

– Antingen har de inte förstått, eller så sprider de fake news, och det sistnämnda vill jag inte tro.

Veli-Pekka Säikkälä säger också till Dagens Arbete att annonsförfattarna vantolkar uppgörelsen, och att IF Metall dessutom varit tydliga med att förbundet fortsatt förhandla på egen hand efter att LO-styrelsen sagt nej till uppgörelsen.

I annonsen tar Transports avdelningar upp en rad problem med uppgörelsen, problem som förbundet tidigare pekat på. Det rör bland annat ändrade turordningsregler i las. Att arbetsgivaren får rätt att göra fler undantag riskerar helt att urholka anställningstryggheten på många mindre arbetsplatser. Och de små arbetsplatserna är betydligt vanligare inom Transports avtalsområden än IF Metalls.

Transportarbetaren: Skulle det gå bra om några avdelningar i Metall annonserade i Transportarbetaren, och kritiserade Transportarbetareförbundets agerande?

– Det är en fråga som jag helt överlåter till chefredaktören för tidningen att bedöma, svarar Tommy Wreeth.

Förhållningssätt vid publicering

Vi tar frågan till Jan Lindkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Transportarbetaren. Svaret är att en sådan annons sannolikt inte skulle publiceras. Och det gäller inte bara det aktuella exemplet, utan är ett generellt förhållningssätt.

– Efter en diskussion med Transports förre förbundsledning beslutade jag, som ansvarig utgivare, att inte ta in åsiktsannonser över huvud taget. Åtminstone inte under den mandatperioden, säger Jan Lindkvist.

Det främsta skälet var då att undvika politiska inlägg i annonsform, och särskilt från ett parti vars politik Transport tar avstånd ifrån. Transportarbetarens chefredaktör är också i dag skeptiskt till annonser där en part, fritt och oemotsagt, får uttrycka sin uppfattning i strid med förbundets uppfattning. Exempelvis om arbetsgivarsidan skulle vilja propagera för individuell lönesättning.

– Däremot välkomnar vi debattinlägg, också i kontroversiella frågor, säger Jan Lindkvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.