las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

”Att sälja ut vår anställningstrygghet är inget annat än ett svek” skriver de sex avdelningarna i annonsen. Huvudförfattare till annonstexten är Linda Svensson, ombudsman på Transports Malmöavdelning.

– Vår tanke var inte att uppröra, utan att få igång en diskussion och nå kommunalarna och IF metallarna. Vi är djupt oroade över vad uppgörelsen får för konsekvenser, också för dem, säger hon.

Linda Svensson tror att det kan finnas ett avstånd i de båda förbunden, mellan ledningen och medlemmarna. Och det är medlemmarna som syftet är att nå, genom att annonsera i deras tidningar. Hon tycker också att kritiken som riktats i media mot texten, från IF Metalls avtalssekreterare, är svepande. Inte heller att kritiken innehåller svar eller fakta som motsäger annonstextens budskap.

– Och jag tycker att vi försöker hålla en god ton i annonsen, säger Linda Svensson.

Före jul talade hon med Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, om att avdelningarna i södra Sverige skissade på ett debattinlägg.

– Det stämmer att avdelningen talade med mig före jul, om ett pågående arbete med – som jag uppfattade det – en insändare till Metalls och Kommunals tidningar, och som var kritiskt till uppgörelsen. Något som både jag själv och hela förbundet är, säger Tommy Wreeth, och fortsätter:

– Att jag då skulle överväga att stoppa eller påverka ett sånt lokalt initiativ finns inte på världskartan för mig. Jag var dock inte delaktig i utformningen och har inte själv undertecknat dokumentet.

Sex avdelningar

I början av december blev det klart att IF Metall och Kommunal hoppar på överenskommelsen om förändrad arbetsrätt, som Svenskt Näringsliv och tjänstemannaorganisationen PTK tecknat. Samma uppgörelse som en enig LO-styrelse kort tidigare förkastat.

Och det skedde ”utan att vare sig informera eller förankra hos övriga LO-förbund” enligt annonsen, som kommer att publiceras i kommande nummer av Kommunals och IF Metalls medlemstidningar. Bakom annonsen står Transports båda hamnavdelningar, avdelning 1 och avdelning 2, samt fyra avdelningar i södra Sverige: avdelning 12 Malmö, avdelning 14 Helsingborg, avdelning 20 Norra Småland och avdelning 51 Sydöstra Sverige.

I Dagens Arbete kommenterar IF Metalls avtalssekreterare, Veli-Pekka Säikkälä, innehållet i Transports annons:

– Antingen har de inte förstått, eller så sprider de fake news, och det sistnämnda vill jag inte tro.

Veli-Pekka Säikkälä säger också till Dagens Arbete att annonsförfattarna vantolkar uppgörelsen, och att IF Metall dessutom varit tydliga med att förbundet fortsatt förhandla på egen hand efter att LO-styrelsen sagt nej till uppgörelsen.

I annonsen tar Transports avdelningar upp en rad problem med uppgörelsen, problem som förbundet tidigare pekat på. Det rör bland annat ändrade turordningsregler i las. Att arbetsgivaren får rätt att göra fler undantag riskerar helt att urholka anställningstryggheten på många mindre arbetsplatser. Och de små arbetsplatserna är betydligt vanligare inom Transports avtalsområden än IF Metalls.

Transportarbetaren: Skulle det gå bra om några avdelningar i Metall annonserade i Transportarbetaren, och kritiserade Transportarbetareförbundets agerande?

– Det är en fråga som jag helt överlåter till chefredaktören för tidningen att bedöma, svarar Tommy Wreeth.

Förhållningssätt vid publicering

Vi tar frågan till Jan Lindkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Transportarbetaren. Svaret är att en sådan annons sannolikt inte skulle publiceras. Och det gäller inte bara det aktuella exemplet, utan är ett generellt förhållningssätt.

– Efter en diskussion med Transports förre förbundsledning beslutade jag, som ansvarig utgivare, att inte ta in åsiktsannonser över huvud taget. Åtminstone inte under den mandatperioden, säger Jan Lindkvist.

Det främsta skälet var då att undvika politiska inlägg i annonsform, och särskilt från ett parti vars politik Transport tar avstånd ifrån. Transportarbetarens chefredaktör är också i dag skeptiskt till annonser där en part, fritt och oemotsagt, får uttrycka sin uppfattning i strid med förbundets uppfattning. Exempelvis om arbetsgivarsidan skulle vilja propagera för individuell lönesättning.

– Däremot välkomnar vi debattinlägg, också i kontroversiella frågor, säger Jan Lindkvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. (UPPDATERAD) Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.