Ännu en förlust för Uber – brittiska förare inte egenanställda

Internationellt. En domstol i Storbritannien avslog Ubers överklagan. Förarna är anställda och ska därmed ha rätt till grundläggande rättigheter som betald semester och minimilön.

Inte nog med att London inte förnyat Ubers trafiktillstånd. Nu kom en ny smäll för Uber. Yaseen Aslam och James Farrar är två före detta Uber-förare som har utmanat Silicon Valley-företaget i domstol med hjälp av fackförbundet GMB. Striden handlade om ifall förarna ska ses som anställda av företaget eller egenanställda. En första dom som sa att förarna var anställda av Uber kom redan förra året. Men företaget överklagade och i dag bekräftades förra årets dom. Uber har sedan tidigare sagt att domen kommer att överklagas till Storbritanniens högsta domstol.

Nu spekulerar brittiska medier om domen kan få en effekt på andra delar av den så kallade gig-ekonomin. Alltså de företag som säljer tjänster via mobil eller dator. Själva kärnan i frågan handlar i Ubers fall huruvida det är ett taxiföretag eller ett mjukvaruföretag som bara förmedlar tjänster mellan köpare och säljare.

– För många arbetare är gig-ekonomin en riggad ekonomi, där chefer kan komma undan att betala minimilön och ge anställda grundläggande rättigheter som betald semester och raster, sa Frances O’Grady, generalsekreterare för den brittiska motsvarigheten till LO till BBC, om domen.

Uber håller fast vid att förarna är egenanställda och att de värdesätter friheten och flexibiliteten. Domstolen tyckte å andra sidan: ”Påståendet att Uber i London är en mosaik av 30 000 småföretag sammanlänkade av en gemensam plattform är i vår mening smått löjligt”, enligt BBC.

Domstolens beslut är ytterligare en motgång för Uber i Europa. I maj berättade Transportarbetaren om att EU-domstolens generaladvokat Maciej Szpunar rekommenderat EU-domstolen att säga att Uber är ett transportföretag och inte ett it-företag. EU-domstolen har ännu inte fattat sitt beslut. I det fallet handlar det om ett mål som den spanska taxiorganisationen Elite Taxi drivit. Det handlar om huruvida Uber ska ha rätt att köra i Barcelona. Om domstolen dömer i enlighet med generaladvokatens råd blir konsekvensen att de nationella reglerna om taxi- och transportlicenser ska gälla.

Svenska Transport har också uppmärksammat att gig-ekonomin breder ut sig. I det senaste numret av Transportarbetaren skrev ordförande Tommy Wreeth:

”Det handlar inte längre om några matbud på cykel i våra storstäder. Det handlar om taxi, om bud och om åkeri. Det handlar om tusentals människor som i ett digitalt daglöneri arbetar under usla villkor för företag som gör allt de kan för att komma undan arbetsgivaransvar. Jag menar att detta ytterst handlar om ett hot mot den svenska modellen och mot fackföreningsrörelsen.” Du kan läsa hela hans krönika här.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.