Trafikbild
Close
Lastbilsförare är hårt drabbade av dödsolyckor 2023. 2020 dog 29 personer på jobbet. Sedan dess har 62 personer mist livet på arbetet.
Close

Ännu en lastbilschaufför död i jobbet

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD) I söndags omkom en lastbilsförare vid E4:an, norrgående, i Södertälje. Den nionde chauffören av tunga fordon som fått sätta livet till i arbetet 2023 – som utvecklats till ett mörkt år för landets yrkesförare.

Larmet om den senaste dödsolyckan kom till SOS Alarm strax efter halv åtta på söndagsmorgonen. Enligt polisens uppgifter fraktade chauffören byggvirke, körde av vägen vid Södertälje syd, voltade runt med lastbil och släp och hamnade på taket i ett dike.

På eftermiddagen gick polisen ut med meddelandet att lasbilsföraren avlidit vid olyckan och att anhöriga underrättats.

Det var en singelolycka och, enligt uppgifter i Länstidningen Södertälje, inledde polisen en förundersökning om rattfylleri och vårdlöshet i trafik, varför lastbilen togs i beslag.

– Vi ska utreda hur olyckan gått till men utredningen väntas läggas ner när den är klar då chauffören är avliden, sa polisens presstalesperson Rebecca Landberg till Länstidningen på söndagseftermiddagen.

Farlig bransch

De allvarliga dödsolyckor inom byggsektorn som inträffat under kort tid, då bland annat en bygghiss rasade från hög höjd och fem byggnadsarbetare (betongelmontörer) omkom i Sundbyberg, har fått stor uppmärksamhet eftersom så många avled på samma arbetsplats. Men går man till Arbetsmiljöverkets statistik över dödsfall på jobbet i år så visar den att  trafikbranschen är  minst lika farlig som byggsektorn.

Åtta anställda inom olika typer av byggverksamhet har hittills fått sätta livet till på jobbet, att jämföra med nio tungbilsförare 2023. Då har en 59-årig sopbilschaufför räknats med.

Totalt har 62 personer aldrig kommit hem efter arbetet. 63 personer, när den senaste lastbilschauffören räknas med i årets dystra statistik. 2020 inträffade totalt 29 dödsfall på jobbet. Sedan dess har antalet stadigt ökat till 48 personer pandemiåret 2021 och 49 döda i fjol.

Bland chaufförerna var den yngsta en kvinna, inte äldre än 20 år, när hennes lastbil krockade med ett tåg vid en obevakad järnvägsövergång i Jämtland. Olyckan inträffade den 27 oktober. Övriga omkomna var mellan 22 och 65 år. Den äldsta chauffören miste livet i Västra Götaland 19 dagar in på det nya året 2023, i en krock mellan lastbilar. Av samma orsak miste en 63-årig chaufför livet i Skåne den 22 november.

Männen toppar fortfarande dödsstatistiken i de traditionellt manliga branscherna, transport och bygg.

Krock och brand

Andra dödsorsaker bland yrkesförarna beskrivs kortfattat i Arbetsmiljöverkets statistik som: kollision mellan lastbil och personbil och krock med lastbilen och ett arbetsfordon, som stod stilla vid insamlandet av ickefarligt avfall. En ung chaufför slant och högg sig med kniv så illa att han avled och ytterligare en förare blev påkörd av en lastmaskin.

En av de omkomna lastbilschaufförerna arbetade för ett finskt företag och räknas av myndigheten som ”utanför (den svenska) arbetskraften”.

Till de mörka siffrorna kan, inom Transportarbetareförbundets många yrkesområden, räknas en 40-årig bussförare som avled efter en krock vilken utvecklades till brand, en taxichaufför som misstänks ha blivit mördad och en 55-årig hjullastar-chaufför, som klämdes till döds i en spånpress.

Dödstalen är också höga inom jordbruk. Fyra lantarbetare har gått bort i arbetet under året.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.