Ännu en lastbilschaufför död i jobbet
Arbetsmiljö. (UPPDATERAD) I söndags omkom en lastbilsförare vid E4:an, norrgående, i Södertälje. Den nionde chauffören av tunga fordon som fått sätta livet till i arbetet 2023 – som utvecklats till ett mörkt år för landets yrkesförare.
Larmet om den senaste dödsolyckan kom till SOS Alarm strax efter halv åtta på söndagsmorgonen. Enligt polisens uppgifter fraktade chauffören byggvirke, körde av vägen vid Södertälje syd, voltade runt med lastbil och släp och hamnade på taket i ett dike.
På eftermiddagen gick polisen ut med meddelandet att lasbilsföraren avlidit vid olyckan och att anhöriga underrättats.
Det var en singelolycka och, enligt uppgifter i Länstidningen Södertälje, inledde polisen en förundersökning om rattfylleri och vårdlöshet i trafik, varför lastbilen togs i beslag.
– Vi ska utreda hur olyckan gått till men utredningen väntas läggas ner när den är klar då chauffören är avliden, sa polisens presstalesperson Rebecca Landberg till Länstidningen på söndagseftermiddagen.
Farlig bransch
De allvarliga dödsolyckor inom byggsektorn som inträffat under kort tid, då bland annat en bygghiss rasade från hög höjd och fem byggnadsarbetare (betongelmontörer) omkom i Sundbyberg, har fått stor uppmärksamhet eftersom så många avled på samma arbetsplats. Men går man till Arbetsmiljöverkets statistik över dödsfall på jobbet i år så visar den att trafikbranschen är minst lika farlig som byggsektorn.
Åtta anställda inom olika typer av byggverksamhet har hittills fått sätta livet till på jobbet, att jämföra med nio tungbilsförare 2023. Då har en 59-årig sopbilschaufför räknats med.
Totalt har 62 personer aldrig kommit hem efter arbetet. 63 personer, när den senaste lastbilschauffören räknas med i årets dystra statistik. 2020 inträffade totalt 29 dödsfall på jobbet. Sedan dess har antalet stadigt ökat till 48 personer pandemiåret 2021 och 49 döda i fjol.
Bland chaufförerna var den yngsta en kvinna, inte äldre än 20 år, när hennes lastbil krockade med ett tåg vid en obevakad järnvägsövergång i Jämtland. Olyckan inträffade den 27 oktober. Övriga omkomna var mellan 22 och 65 år. Den äldsta chauffören miste livet i Västra Götaland 19 dagar in på det nya året 2023, i en krock mellan lastbilar. Av samma orsak miste en 63-årig chaufför livet i Skåne den 22 november.
Männen toppar fortfarande dödsstatistiken i de traditionellt manliga branscherna, transport och bygg.
Krock och brand
Andra dödsorsaker bland yrkesförarna beskrivs kortfattat i Arbetsmiljöverkets statistik som: kollision mellan lastbil och personbil och krock med lastbilen och ett arbetsfordon, som stod stilla vid insamlandet av ickefarligt avfall. En ung chaufför slant och högg sig med kniv så illa att han avled och ytterligare en förare blev påkörd av en lastmaskin.
En av de omkomna lastbilschaufförerna arbetade för ett finskt företag och räknas av myndigheten som ”utanför (den svenska) arbetskraften”.
Till de mörka siffrorna kan, inom Transportarbetareförbundets många yrkesområden, räknas en 40-årig bussförare som avled efter en krock vilken utvecklades till brand, en taxichaufför som misstänks ha blivit mördad och en 55-årig hjullastar-chaufför, som klämdes till döds i en spånpress.
Dödstalen är också höga inom jordbruk. Fyra lantarbetare har gått bort i arbetet under året.