Trafikbild
Close
Lastbilsförare är hårt drabbade av dödsolyckor 2023. 2020 dog 29 personer på jobbet. Sedan dess har 62 personer mist livet på arbetet.
Close

Ännu en lastbilschaufför död i jobbet

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD) I söndags omkom en lastbilsförare vid E4:an, norrgående, i Södertälje. Den nionde chauffören av tunga fordon som fått sätta livet till i arbetet 2023 – som utvecklats till ett mörkt år för landets yrkesförare.

Larmet om den senaste dödsolyckan kom till SOS Alarm strax efter halv åtta på söndagsmorgonen. Enligt polisens uppgifter fraktade chauffören byggvirke, körde av vägen vid Södertälje syd, voltade runt med lastbil och släp och hamnade på taket i ett dike.

På eftermiddagen gick polisen ut med meddelandet att lasbilsföraren avlidit vid olyckan och att anhöriga underrättats.

Det var en singelolycka och, enligt uppgifter i Länstidningen Södertälje, inledde polisen en förundersökning om rattfylleri och vårdlöshet i trafik, varför lastbilen togs i beslag.

– Vi ska utreda hur olyckan gått till men utredningen väntas läggas ner när den är klar då chauffören är avliden, sa polisens presstalesperson Rebecca Landberg till Länstidningen på söndagseftermiddagen.

Farlig bransch

De allvarliga dödsolyckor inom byggsektorn som inträffat under kort tid, då bland annat en bygghiss rasade från hög höjd och fem byggnadsarbetare (betongelmontörer) omkom i Sundbyberg, har fått stor uppmärksamhet eftersom så många avled på samma arbetsplats. Men går man till Arbetsmiljöverkets statistik över dödsfall på jobbet i år så visar den att  trafikbranschen är  minst lika farlig som byggsektorn.

Åtta anställda inom olika typer av byggverksamhet har hittills fått sätta livet till på jobbet, att jämföra med nio tungbilsförare 2023. Då har en 59-årig sopbilschaufför räknats med.

Totalt har 62 personer aldrig kommit hem efter arbetet. 63 personer, när den senaste lastbilschauffören räknas med i årets dystra statistik. 2020 inträffade totalt 29 dödsfall på jobbet. Sedan dess har antalet stadigt ökat till 48 personer pandemiåret 2021 och 49 döda i fjol.

Bland chaufförerna var den yngsta en kvinna, inte äldre än 20 år, när hennes lastbil krockade med ett tåg vid en obevakad järnvägsövergång i Jämtland. Olyckan inträffade den 27 oktober. Övriga omkomna var mellan 22 och 65 år. Den äldsta chauffören miste livet i Västra Götaland 19 dagar in på det nya året 2023, i en krock mellan lastbilar. Av samma orsak miste en 63-årig chaufför livet i Skåne den 22 november.

Männen toppar fortfarande dödsstatistiken i de traditionellt manliga branscherna, transport och bygg.

Krock och brand

Andra dödsorsaker bland yrkesförarna beskrivs kortfattat i Arbetsmiljöverkets statistik som: kollision mellan lastbil och personbil och krock med lastbilen och ett arbetsfordon, som stod stilla vid insamlandet av ickefarligt avfall. En ung chaufför slant och högg sig med kniv så illa att han avled och ytterligare en förare blev påkörd av en lastmaskin.

En av de omkomna lastbilschaufförerna arbetade för ett finskt företag och räknas av myndigheten som ”utanför (den svenska) arbetskraften”.

Till de mörka siffrorna kan, inom Transportarbetareförbundets många yrkesområden, räknas en 40-årig bussförare som avled efter en krock vilken utvecklades till brand, en taxichaufför som misstänks ha blivit mördad och en 55-årig hjullastar-chaufför, som klämdes till döds i en spånpress.

Dödstalen är också höga inom jordbruk. Fyra lantarbetare har gått bort i arbetet under året.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.