Ännu en tankbilschaufför hittad död
Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.
I fredags hittades en livlös man på Stora Ensos bruk i Skutskär, söder om Gävle. Mannen var inte anställd på Stora Enso, utan körde för en underleverantör som hör hemma i Hälsingland. Han ska ha befunnit sig på området för att hämta tallolja.
Den 24 september i år hittades en annan man medvetslös ovanpå en tankbil utanför Söderhamn. Personen avled senare. Han ska ha lastat terpentin, vilket är ett destillat av tall och andra barrträd.
Johnny Wiklund, Transports regionala skyddsombud i Hälsingland, berättar att personen som hittades död i fredags är medlem i Transport och har arbetat på samma åkeri sen 1970-talet.
– Det här var ingen nybörjare, han kunde sitt jobb och ändå sker något som inte får hända, säger Johnny Wiklund.
Han berättar att arbetsgivaren hörde av sig till Transport i fredags, och att han i måndags deltog på möte med arbetsgivare och personal.
– I dagsläget vet vi inte vad dödsfallet beror på, säger Johnny Wiklund.
Nu ska riskbedömningar göras och rutiner kontrolleras för att se till att de följs.
– Jobbar man uppe på tank ska det finnas skyddsräcken, och det ska finnas rutiner för när man ska använda gasmask, säger han.
Polisen har inlett en förundersökning om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död i samband med arbetsmiljöbrott, något som alltid påbörjas i samband med dödsfall på en arbetsplats. Henrik Forssblad, chef för den grupp som utreder arbetsmiljöbrott i region Mitt, berättar att teorin just nu är att det rör sig om en fallolycka.
– Vi håller på att samla ihop fakta, vittnesuppgifter och dokumenterar lastbil och plats för att kunna fastställa bakgrunden till dödsolyckan, säger han.
De två avlidna personerna har kört terpentin och tallolja. Kan lasten ha något med dödsfallen att göra?
– Det är en relevant spekulation. Obduktionen kommer att bidra till att vi kan avgöra dödsorsaken, men det är en teori som vi arbetar med, säger han.
Skutskärsolyckan är det 35:e dödsfallet på den svenska arbetsmarknaden i år, fem av de omkomna är lastbilschaufförer.