Ännu ett DHL-åkeri anlitar utländska chaufförer
Det anrika DHL-åkeriet Melvin Levin i Årjäng anlitar inhyrd utländsk arbetskraft. I takt med att svenska förare slutar har företaget ersatt dem med chaufförer från länder som Polen, Irland och Spanien. Många av förarna kommer via ett danskt bemanningsföretag.
På kort tid har en rad pressade DHL-åkare börjat ta in lågbetalda utländska förare – antingen som anställda eller f-skattare. Enligt uppgift började Melvin Levins åkeri med inhyrningen redan för två, tre år sedan.
Inga svenska förare har sagts upp, men när vakanser uppstått har företaget ofta valt inhyrning. Örjan Jakobsson är ombudsman på Transports avdelning i Karlstad. Han är besviken på företaget:
– Självklart ogillar vi det här. Frågan är bara vad vi kan göra från fackets sida.
När avdelningen i ett sent skede fick kännedom om inhyrningen kallade man till förhandling för brott mot medbestämmandelagen, mbl. Då framkom att omkring 25 förare är inhyrda.
Enligt en källa har åkeriet pressats av DHL att sänka kostnaderna. Det är framför allt trafiken på kontinenten som ger dålig lönsamhet.
Lars Levin, samordningsansvarig i företaget, ger delvis en annan bild:
– Vi verkar i en internationell miljö och det är faktiskt inte så lätt att få tag i kvalificerade svenska förare. Men jag anser att man ska söka förklaringen hos dem som röstade in oss i EU.
Lars Levin uppger att åkeriet hyr in både f-skattare och förare som är anställda i ett danskt bemanningsföretag, kallad FDT. Bemanningschaufförerna kör fisk för en norsk speditör, men också gods för DHL. Enligt Levin handlar det om 10–15 utländska förare på årsbasis.
Hur mycket lägre är lönekostnaden för de inhyrda förarna?
– Omkring 10–15 procent, säger Lars Levin.