Ännu ett DHL-åkeri kör med utländska F-skattare
I höstas tog DHL-åkeriet Transportledet in fem ungerska chaufförer som via ett bemanningsföretag kör på F-skatt mellan Malmö och Stockholm. Nu visar det sig att Rosenlunds Åkeri i Jönköping, som också kör åt DHL, redan tidigare tog in fyra bulgariska F-skattare som kör på Oslo.
Beskedet kom som en ”kalldusch”, enligt Transports lokalombudsman Tommy Jonsson, eftersom facket tidigare haft ett bra samarbete med Rosenlunds Åkeri.
– Jag har haft stor respekt för åkeriet, men nu har förtroendet sjunkit rejält. Kontentan är att det är lönedumpning det handlar om, säger Tommy Jonsson.
Jörgen Gustavsson, vd för Rosenlunds Åkeri, vill inte bemöta kritiken eller besvara några frågor om varför man tagit in bulgarerna.
– Vi har valt att inte kommentera detta över huvud taget. Det är det svar jag har att ge, säger han.
Tommy Jonsson har ännu inte bestämt sig för bästa sättet att gå vidare.
– Jag hävdar att det handlar om illojal konkurrens. Enligt Transportavtalet ska företag som ägnar sig åt sådant här uteslutas ur Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det står svart på vitt, det vore jävligt intressant att få det prövat. Men än så länge gör jag ingenting förrän jag pratat vidare med mina kolleger inom förbundet.
Vad gäller Transportledet har förbundet infört så kallad frysning för bolagets medverkan i APL-systemet (Arbetsplatsförlagt Lärande) för chaufförspraktikanter.
– De elever som redan finns där ska givetvis få fullgöra sin utbildning, men vi har sagt att Transportledet ska inte ta in fler praktikanter medan vi inväntar den politiska processen. På lång sikt är det omöjligt för oss att kvalitetssäkra processen i företag där man ersätter anställda med falska egenföretagare, säger Martin Viredius, tredje vice ordförande i Transport.
Även Rosenlunds Åkeri har, hittills, fått förtroendet att ta emot APL-praktikanter, med Tommy Jonssons rekommendationer – något han ångrar i dag:
– Jag sitter med i APL-nämnden och vi godkände Rosenlunds som APL-företag en vecka innan förhandlingarna, där jag fick veta att de använt de här bulgarerna i ett års tid, säger han.
Enligt Tommy Jonsson är det ingen slump att två olika DHL-åkerier på kort tid befunnits använda utländska F-skattare.
– Det är DHL som går i bräschen för detta. De har gått ut och sagt till sina åkerier att ska ni vara med på banan så får ni lov att ta in folk via bemanningsföretag, säger han.
Transportarbetaren har inte fått tala med DHL Freights vd Peter Hesslin, men bolagets kommunikationschef Stina Petrini förnekar att DHL skulle ha krävt att åkerierna ersätter egna anställda med bemanningspersonal.
– Det är transportörerna själva som ansvarar för sin personal, i alla avseenden. Det är inte vår sak att gå ut med direktiv på det sättet, säger hon.
Från flera håll kommer uppgifter om att ännu ett DHL-åkeri – Västra Götalands Transport från Göteborg – tagit in östeuropeiska F-skattare, i detta fall polacker, genom bolaget VGT i Värnamo. Detta dementeras dock både av Jonny Karlsson, vd för VGT i Värnamo, och av Lars Simonsson, vd för Västra Götalands Transport.
Enligt Lars Simonsson kan uppgifterna möjligen bottna i ett rent missförstånd.
– Vi har några polacker här, om det nu är fyra eller fem eller sex stycken kan jag inte säga på rak arm. Men de är anställda på vanligt sätt med kollektivavtal. De jobbar här sedan flera år tillbaka, säger han.