Ännu ett före detta Panaxiabolag i kaotisk konkurs
Miljonskulder, uteblivna löner och anklagelser om arbetsvägran blev resultatet när Panaxia Logistik i Gävle skulle räddas genom försäljning. – Det var en bluff från början till slut, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transport avdelning 11 i Gävle.
Panaxias Gävlebaserade dotterbolag Panaxia Logistik gick med stora förluster under 2009 och 2010, och i augusti 2011 blev 44 personer uppsagda när Panaxia beslöt lägga ner sin logistikverksamhet i staden.
Men kort därefter såldes Panaxia Logistik till affärsmannen Ulf Johansson för en miljon kronor, och den nye ägaren lovade att göra allt för att rädda jobben.
– Vi ser en jättefin framtid i Gävle, sade Ulf Johansson till lokaltidningen Arbetarbladet i samband med övertagandet.
Bolaget döptes om till BWG Logistik och fortsatte köra gods åt Panaxia, dock inga värdetransporter.
Men efter något halvår försökte fastighetsbolaget, som BWG hyrde sina lokaler av, försätta bolaget i konkurs på grund av obetalda hyror.
Efter en uppgörelse drogs konkurshotet tillbaka, men ansökningarna om betalningsförelägganden forsade in hos Kronofogdemyndigheten. I skrivande stund har BWG Logistik 88 ärenden hos fogden och en skatteskuld på 4,6 miljoner.
I somras flyttades företagets verksamhet till Stockholm, och bolaget har numera samma adress som Panaxia, Linta Gårdsväg 5 i Bromma.
Flera anställda började klaga på utebliven lön, och Niclas Sandström försökte förgäves kalla Ulf Johansson till förhandlingar.
– Han uteblev från flera avtalade möten. Vi fick lämna över ärendet till en delgivningsman som sökte honom hemma, sökte honom på jobbet… till slut hittade han Ulf Johansson i nån stuga i skogen. Han är en målvakt och ingenting annat. Först vägrade han ta emot delgivningen, och sedan rev han sönder handlingarna, säger Niclas Sandström.
Under hösten fortsatte bolaget, enligt Niclas Sandström, att krångla med utbetalningarna till tre anställda som hade fordringar på innestående lön.
– De här tre killarna blev tillsagda att åka till Bromma och jobba, en buss skulle hämta upp dem på terminalen i Gävle klockan fem nästa morgon. Jag fattade att det var något lurt så jag skickade dit ett skyddsombud tillsammans med dem – inte fan kom det någon buss. Det är bara att konstatera att bolaget inte hade något jobb åt dem. Men i förhandlingarna efteråt hette det att de inte hade någon innestående lön, för de hade arbetsvägrat.
Den 25 september försattes bolaget på egen begäran i konkurs, och de tre anställda har fått ut sina augustilöner genom den statliga lönegarantin.
– Septemberlönen täcks ju också av lönegarantin, så jag litar på att det fixar sig. Men risken finns att det drar ut på tiden, säger Niclas Sandström.
BWG Logistik har, som nämnts, inte sysslat med värdetransporter, men konkursförvaltaren Mats Emthén har sagt till Transportarbetaren att han ska ”titta lite extra på alla eventuella mellanhavanden med Panaxia”.
Niclas Sandström har sin uppfattning klar:
– Försäljningen till Ulf Johansson var bara en bluff. Det var väl ett billigt sätt för Panaxia att avveckla hela skiten, säger han.
I våras köpte Ulf Johansson ännu ett logistikföretag: Fredéns Transport i Upplands Väsby, med ett 30-tal anställda och omkring 25 lastbilar. Sedan dess har Fredéns registrerats på Linta Gårdsväg 5 i Bromma, samt dragit på sig 28 ärenden hos Kronofogden och en skatteskuld på 2,4 miljoner.
Tillsammans med sin familj är Ulf Johansson dessutom ägare till Boxweiler logistik, som även det är registrerat på Linta Gårdsväg 5 i Bromma. Bolaget begärdes i konkurs i slutet av augusti, och sedan 1998 har Ulf Johansson lett ytterligare minst fem konkursade bolag.
Transportarbetaren har sökt Ulf Johansson. På Fredéns Transport, det bolag där han är vd, säger man sig inte veta var han finns. På bolagets hemsida har Ulf Johansson ett mobilnummer, som dock är utan abonnent eller tillfälligt avstängt. Hans fasta telefonnummer visar sig gå till Panaxias växel, där man saknar registrerade uppgifter om honom.