Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar
Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Förklaringen är att det blir färre lastbilar och mindre utsläpp med mer gods per fordon. I beslutet ligger också att tyngre fordon inte ska tillåtas på vägsträckor där godset i stället kan skickas med med tåg eller sjöfart. Anna Johansson fortsatte:
– Samtidigt stärker det konkurrenskraften hos de svenska åkerierna, och det ger fler jobb.
Transportarbetaren har flera gånger berättat om förslaget på ny bärighetsklass för vägarna, alltså att fordon som väger upp till 74 ton ska släppas fram på vissa vägar. I och med dagens regeringsbeslut är det bara en omröstning i riksdagen som återstår innan lagen kan bli verklighet.
Själva lagen kan då börja gälla den 1 juli, enligt Anna Johansson. Men i praktiken tar det en bit in på nästa år innan den ännu tyngre trafiken kan komma i gång.
– Transportstyrelsen ska först specificera vilka krav som ska ställas på bilarna. Och Trafikverket ska peka ut vilka vägar som håller för de tunga bilarna och där de inte tar gods från järnväg eller sjötransport.
Ett förslag på det vägnätet presenterade Trafikverket redan i höstas. Kartan mötte kritik från både åkerisidan och Transport. Fem begränsade områden i landet skulle knappast göra det lönsamt för åkerierna att investera i nya lastbilar som tar 74 ton, enligt kritikerna.
– Jag kan inte säga om det blir större områden, sa Anna Johansson efter regeringssammanträdet. Myndigheten fortsätter att utreda frågan i samverkan med branschen i de berörda länen.
Hon presenterade propositionen vid ett besök på Road cargos terminal i Årsta i södra Stockholm. Där hanteras mellan 70 och 100 tågvagnar på en månad… Gods från Italien lossas och lastas på lastbilar, tågvagnarna lastas i sin tur med returpapper och körs till pappersbruk vid Norrlandskusten. Där lossas returpapperet och nya pappersrullar lastas – för vidare transport till Italien.
– Det där med tyngre lastbilar har inte så stor betydelse för oss som kör här i Stockholmsområdet, kommenterade vd:n Niklas Reinholdt. Vi skulle hellre se att det öppnas för längre fordon.
Men samtidigt är han och infrastrukturministern överens om att längre maxlängd på fordonen riskerar att göra det lättare för oseriösa åkerier att konkurrera på de svenska vägarna.
Tyngre lastbilar är däremot i första hand en fråga för skogstransporter och annat tungt gods, som metall.