Anna Johansson och Niklas Reinholdt.
Close
En minister på rundvandring hos Road cargo i södra Stockholm. Anna Johansson presenterade också regeringsbeslutet om tyngre lastbilar. Företagets vd Niklas Reinholdt var dock inte intresserad av att lasta tyngre.
Close

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Förklaringen är att det blir färre lastbilar och mindre utsläpp med mer gods per fordon. I beslutet ligger också att tyngre fordon inte ska tillåtas på vägsträckor där godset i stället kan skickas med med tåg eller sjöfart. Anna Johansson fortsatte:

– Samtidigt stärker det konkurrenskraften hos de svenska åkerierna, och det ger fler jobb.

Transportarbetaren har flera gånger berättat om förslaget på ny bärighetsklass för vägarna, alltså att fordon som väger upp till 74 ton ska släppas fram på vissa vägar. I och med dagens regeringsbeslut är det bara en omröstning i riksdagen som återstår innan lagen kan bli verklighet.

Själva lagen kan då börja gälla den 1 juli, enligt Anna Johansson. Men i praktiken tar det en bit in på nästa år innan den ännu tyngre trafiken kan komma i gång.

– Transportstyrelsen ska först specificera vilka krav som ska ställas på bilarna. Och Trafikverket ska peka ut vilka vägar som håller för de tunga bilarna och där de inte tar gods från järnväg eller sjötransport.

Ett förslag på det vägnätet presenterade Trafikverket redan i höstas. Kartan mötte kritik från både åkerisidan och Transport. Fem begränsade områden i landet skulle knappast göra det lönsamt för åkerierna att investera i nya lastbilar som tar 74 ton, enligt kritikerna.

– Jag kan inte säga om det blir större områden, sa Anna Johansson efter regeringssammanträdet. Myndigheten fortsätter att utreda frågan i samverkan med branschen i de berörda länen.

Hon presenterade propositionen vid ett besök på Road cargos terminal i Årsta i södra Stockholm. Där hanteras mellan 70 och 100 tågvagnar på en månad… Gods från Italien lossas och lastas på lastbilar, tågvagnarna lastas i sin tur med returpapper och körs till pappersbruk vid Norrlandskusten. Där lossas returpapperet och nya pappersrullar lastas – för vidare transport till Italien.

– Det där med tyngre lastbilar har inte så stor betydelse för oss som kör här i Stockholmsområdet, kommenterade vd:n Niklas Reinholdt. Vi skulle hellre se att det öppnas för längre fordon.

Men samtidigt är han och infrastrukturministern överens om att längre maxlängd på fordonen riskerar att göra det lättare för oseriösa åkerier att konkurrera på de svenska vägarna.

Tyngre lastbilar är däremot i första hand en fråga för skogstransporter och annat tungt gods, som metall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.