Anpassa färdtjänsten efter brukarnas behov

Debatt. Hur ser en färdtjänstanvändare ut? Det kan vara vem som helst: Ung eller gammal, kvinna eller man, yrkesarbetande, arbetslös, barn eller pensionär. Men, man åker inte färdtjänst för att det är roligt, man gör det därför att man inte har något vettigt alternativ. Dessutom får man alltid betala en betydande egenavgift för sin färdtjänstresa.

Det är självklart att man som färdtjänstanvändare har olika behov. För en del är det viktigt att resan inte är alltför dyr. För andra är möjligheten till snabb och smidig förflyttning, och att kunna passa tider, det viktigaste. Alla kan dock vara överens om att resan ska upplevas trygg och säker, och att man kommer dit man ska.

Själv är jag 51 år, och helt blind sedan barndomen. För mig är färdtjänsten ett sätt att ta mig fram på ställen där jag inte hittar. Den ersätter således mina bristande möjligheter att gå till fots, cykla eller köra privat bil. Annars är ju privatbilen ett mycket vanligt förflyttningssätt för svenska folket. För att som blind kunna ha ett aktivt yrkesliv, en vettig fritid och dessutom fungera som förälder behövs en smidigt fungerande färdtjänst av hög kvalitet.

Tyvärr har färdtjänsten i Sverige utvecklats åt fel håll. I stora upphandlingar siktar samhället i första hand in sig på att resorna ska bli så billiga som möjligt. Kvalitetskraven har prioriterats ned, och massor av pengar satsas på att bygga upp stora och administrativt tunga beställningscentraler för samordning. Dessa pengar skulle göra större nytta om de i stället satsades på att höja kvaliteten i färdtjänstresandet.

Maximalt pressade priser leder till stressade förare och uppmuntrar knappast till fortbildningsinsatser. För färdtjänstanvändarna leder detta då och då till riktigt dåliga reseupplevelser. Att som blind släppas av på fel adress, eller bli frånåkt för att föraren ”inte hittade kunden” är inte acceptabelt. Men sådant händer.

Vad är då lösningen? Det finns ett par reformer som absolut skulle göra färdtjänsten bättre. Rimliga arbetsvillkor för förarna kan uppnås med krav på kollektivavtal vid upphandling. Med ett flexibelt avgiftssystem skulle man kunna styra servicenivån på sin resa, till exempel samåkning till en lägre avgift eller egen bil till en högre avgift.

Vid upphandling av beställningscentral borde lokalkännedom vara ett självklart krav. Brukarna borde få inflytande över upphandlingsunderlagen. En bra utförd resa ska löna sig för taxibolaget, en dåligt utförd färdtjänstresa ska däremot kosta.

Det allra bästa ur kvalitetssynpunkt vore om man införde ett valfrihetssystem inom färdtjänsten, liknande det som finns i äldreomsorgen. Att brukaren själv kunde välja utförare skulle ge starka incitament för god kvalitet.

Är detta då en dröm? Nej, för cirka 25 år sedan levde vi på många håll i Sverige i en tid av minimal administration, och nöjdare förare och färdtjänstanvändare.

Låt oss återskapa en färdtjänst utformad efter brukarnas behov, där kvalitet lönar sig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.