Gate gourmet Arlanda
Close
Gate gourmet ska säga upp alla anställda på Transports avtal.
Close
Kaos på Gate gourmet

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. (UPPDATERAD) Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Uppgifterna kommer från fackligt engagerade på cateringbolaget Gate gourmet, med verksamhet vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Sturup (Malmö). En rad lokala förhandlingar mellan arbetsgivaren och Transport har endast utmynnat i oenighet.

Gate gourmet förklarar de drastiska nedskärningarna med  dalande verksamhet, på grund av corona som fått flygandet att störtdyka. Ledningen säger att man vill värna företagets fortlevnad på lång sikt.

Omorganisationen som företaget nu driver igenom, trots fackets motstånd, innebär att alla anställda på Transports avtal ska sägas upp. Vissa av dem erbjuds nya deltidstjänster – på Hotell- och restaurangfackets avtal. Andra inget alls. Endast fyra eller fem personer kommer att erbjudas heltid, enligt facket. För bland annat lastare och cateringchaufförer innebär avtalsbytet mellan 3 000 och 9 000 kronor i lönetapp, lägre ob-tillägg och försämrade villkor (se artikel nedan).

Tanken är att de som blir kvar ska ha nya så kallade kombinationstjänster (eller multitjänster) och växla mellan att köra ut mat till flygplan, diska, breda mackor med mera.

Enligt uppgifter från fackligt håll har tre fackligt engagerade personer i Transports klubbstyrelse vid Arlanda hittills sagts upp. Ingen av dem har erbjudits någon deltidstjänst.

På fredagseftermiddagen (den 11 september) hade sammanlagt ett 50-tal Transportmedlemmar fått gå. Uppsägningarna fortsätter och beräknas vara klara i nästa vecka.  Samtidigt jobbar Transports flygavdelning för högtryck med att ogiltigförklara uppsägningarna, en efter en.  Det måste ske fort, innan preskriptionstiden går ut.

En röst säger:

– Ledningen ringer upp anställda och säger till dem att komma till kontoret. De sägs upp, från den dagens datum när de träffar chefen, och erbjuds deltid eller får bara gå hem. Företaget tutar och kör, säger att alla förhandlingar är avslutade och klara.

Det överensstämmer med Gate gourmets besked från kommunikationsavdelningen i Schweiz.

– Det här är inte kul alls. Vi anser att bolaget bryter mot las, rakt av. De säger att det inte behövs någon las-lista eftersom de går över till Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal, berättar en av de fackliga som Transportarbetaren talat med.

Lagen om anställningsskydd kom till för att företag inte skulle kunna handplocka vilka de vill säga upp och vilka de vill ha kvar. På Gate gourmet har en anställd med 42 års tjänstgöring i 60-årsåldern sagts upp, med hänvisning till arbetsbrist. Kvinnan ska inte ha erbjudits en annan tjänst på deltid utan bara fått gå hem, med sex månaders betald uppsägningstid.

– En person från en helt annan avdelning som arbetar på HRF:s avtal blev i stället erbjuden samma tjänst. Allt görs löpande, huller om buller, oavsett hur länge personalen jobbat hos Gate gourmet. Kan de verkligen bete sig så här och bara strunta i lagen om anställningsskydd, undrar fackets representanter.

För att bringa ordning i den oreda, som facket uppfattar, har Transport utlovats en lista på redan uppsagda. Någon sammanställning över personer som fått sina tjänster hyvlade till deltid erbjuder ledningen däremot inte.

– Det är självklart upp till var och en som blir erbjuden 80 procents tjänst att tacka ja eller nej. Den som kallats in får två dagars betänketid att svara, säger en av de fackligt aktiva.

Vissa av de anställda visar inte så mycket känslor, andra gråter och blir förbannade. Ilskan pyr över att någon, som jobbat kortare tid, har erbjudits en heltidstjänst medan en kollega med betydligt längre tjänstgöringstid bara får deltid, berättar transportare på företaget.

– Vi häpnar över hur bolaget beter sig. Det här är inte snyggt!

Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren förklarar att Transport kallar Gate gourmet till nya förhandlingar varje dag. En förhandling för varje person som sägs upp.

– Vi måste ta reda på vad som hänt och vad som är fel, om något har gjorts fel. Det vet vi inte förrän vi har förhandlat lokalt och centralt.

– Jag kan förstå att de som jobbar på Gate gourmet är i upprorsstämning. De har ju hamnat i en jättejobbig situation. Jag förstår att de är både ledsna och upprörda.

Hela omorganisationen verkar väldigt rörig. Har du upplevt någon liknande situation tidigare?

– Nej, jag har aldrig varit med om att ett företag byter kollektivavtal på det här sättet. Och ingen vet ju faktiskt heller om företaget har gjort rätt eller fel. Det är det vi måste förhandla om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dady Svensson:
    18 september, 2020

    Tyvärr vi är på väg till slavar tiden

  2. Jocke:
    10 september, 2020

    Har det förhandlas m. HRF om avtal , om inte gäller väl transports? Vad säger HRF? Avtalet m. transport uppsagt? Transportare sen 99.

  3. Kenneth:
    9 september, 2020

    Fullständigt för djävligt

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.