Psykologen och docenten Annika Lindahl Norberg
Close
Psykologen och docenten Annika Lindahl Norberg på Centrum för arbets- och miljömedicin vid Stockholms läns landsting.
Close

”Anställda ska veta att de kan säga ifrån”

Arbetsskador. Varför drabbas så många distributionsförare och terminalarbetare av arbetsskador? Psykologen Annika Lindahl Norberg ledde arbetet då nästan 80 chaufförer och terminalare intervjuades. Berättelserna biter sig kvar.

1. Du och två kollegor har intervjuat 67 distributionsförare och 11 terminalarbetare i en forskningsstudie om anmälda och godkända arbetsskador. Olyckstalen är höga. Hur reagerade du på det?

– Jag tänkte att det är mycket olyckor och extra hemskt om de ökar. Vi fick en djup inblick i människors liv. Självklart är varje olycka förskräcklig. Ändå är det mest slående att problemen är kända sedan länge. Trots det har man inte lyckats komma till rätta med riskerna.

– Tyvärr är det samma sak i andra sektorer. Man vet vad man behöver göra, men sen gäller det att verkligen komma i gång och åtgärda bristerna.

2. Konkurrens om kunderna kan göra att chaufförer inte klagar på dåliga lastplatser, is, snö och trasiga lyftar eller truckar. Vad kan man göra åt det?

– Min kollega Ingela Målqvist höll i ett projekt inom bryggeribranschen. En riktig solskenshistoria som visar att konkurrerande företag kan få till ett samarbete. Bolagen enades om att ställa branschgemensamma krav på kunder, som gav de anställda en säkrare arbetsmiljö. Först sa man: Det går inte. Men det gick! Leveransnormen inom bryggeri har fungerat sedan 1999. Det kan tjäna som inspiration.

3. Kan du ge några exempel på olyckor?

– Förare kan se att godset är för tungt, men inte hitta något hjälpmedel och börja lyfta för hand. För att spara tid kan chaufförer hjälpa till att dra fram gods till truckförarna, fast det inte är deras jobb. Och så ramlar något.

– Det är lätt att säga att olyckor beror på stress, men de är nästan alltid en konsekvens av något mer. De flesta olyckor berodde på flera olika faktorer.

4. Att vara chaufför är ett ensamjobb med höga krav på att själv fixa och trixa. Är förarna för bra problemlösare – för sitt eget bästa?

– En arbetsgivare sa på vårt seminarium att hans chaufförer var jättebra problemlösare. ”Problemet är att de är så bra att de inte hör av sig till mig. Då skulle jag säga: Lossa inte där!” Åkaren som uppmanat en skadad att omedelbart åka till akuten fick till svar: ”Men jag måste ju köra tillbaka bilen först.” Det tyder på stor ansvarskänsla och yrkesstolthet.

– Positivt, men den behöver balanseras och kan självklart utnyttjas. Anställda ska veta att de kan säga ifrån, att säkerhetstänket finns i arbetskulturen. Vi pratade med förare som inte vågade säga till förrän de fått fast jobb.

5. Du talade med många skadade. Var det något som särskilt berörde dig?

– Flera personer blev av med jobbet efter olyckan, som de beskrev det. Det är väldigt sorgligt. Några kände att de inte blev riktigt lyssnade på och var besvikna på försäkringsbolag och arbetsgivare. Men framför allt på facket för att de inte fått den hjälp de hoppades på.

– Jag undrar också: Hur kan det finnas så många trasiga hjälpmedel? De borde upptäckas vid skyddsronder. Det är viktigt att ronderna görs. Att de inte upplevs som kostnad och krav utan något som är till nytta för både arbetsgivare och anställda.

 

Fotnot. Läs mer om forskningsstudien här: Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."