Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.
Close
Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.
Close
Las & rätt

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Hon vägrar att kalla det modernisering. Och var handläggare för LO:s ställningstagande till Toijerutredningens lagförslag. Som Landsorganisationen motsatte sig i dess helhet. Men förslaget uppfyllde de kriterier som direktiven satte upp, enligt LO.

– Det var inte en utredning utan en beställning på en viss sorts ny lagstiftning, säger Sofie Rehnström, som satt i referensgruppen när direktiven skulle tas efter Januariöverenskommelsen.

Så med las-överenskommelsen som parterna gjort, utan LO, kommer det att bli bättre än befarat när det gäller morgondagens arbetsrätt. Som ska vara införd till nästa sommar. Men bra blir det inte, enligt LO-juristen:

– Det blir en försvagning och förändrade turordningsregler kommer antagligen slå hårdare mot anställda på mindre företag, ju mindre ju tuffare. Men vissa förbättringar har kommit med när det gäller allmän visstid och hyvling.

Sofie Rehnström framhåller att las inte är särskilt starkt i dag heller.

– Anställningsskyddet är redan försvagat, påpekar hon.

Osäkra anställningar

Arbetsmarknaden har förändrats så att allt fler har osäkra visstidsanställningar, är arbetstagare i en växande gig-ekonomi. Eller varje dag tvingas vänta vid mobilen för sms om jobberbjudande på några timmar. Jämförelsevis fungerar det väl inom Transports avtalsområden.

– Inom bevakning finns tendenser till mer osäkra anställningar, men det är ändå mer reglerat än inom till exempel handeln, säger Sofie Rehnström.

– Vi måste få bort de här prekära anställningsförhållandena. Men det brukar vara så att först då det drabbar gubbarna så händer det något, när medlemmar i fler förbund drabbas.

För bemanningsanställda kommer las-överenskommelsen sannolikt innebära bättre villkor, enligt Rehnström. Och omställningsstödet vidgas och träffar flera grupper, som visstidsanställda. Det ska också bli möjligt att studera som anställd. Förutsatt att staten betalar.

Sofie Rehnström beskriver lagen om anställningsskydd som ett kommunicerande kärl: Varje förändring av las påverkar hela lagen, och därmed nivån på anställningsskyddet.

”Trebent pall”

Dan Holke. Foto: LO-TCO Rättsskydd
Dan Holke. Foto: LO-TCO Rättsskydd

Dan Holke, dåvarande chef för fackens juristbyrå LO-TCO Rättsskydd beskrev i Transportarbetaren las som en trebent pall: Stadig så länge alla ben är intakta.

  • Ben 1: Tillsvidareanställningar, huvudregeln är att människor har fast jobb i Sverige.
  • Ben 2: Saklig grund, som krävs för att arbetsgivaren ska kunna säga upp en anställd. Arbetsbrist är en saklig grund.
  • Ben 3: Turordningsreglerna och rätten till återanställning.

Det är ingen motsägelse mellan perspektiven, enligt Sofie Rehnström. Det handlar mer om aspekt. Båda beskriver vikten av helheten i las.

När det gäller att det ska bli enklare att säga upp anställda av personliga skäl innebär las-överenskommelsens förslag ganska begränsande förändringar, menar Sofie Rehnström.

Och begränsade blir, enligt Rehnström, också vinsterna för arbetsgivarna när den anställdas rätt att behålla jobbet under en uppsägningstvist slopas. En ändring som näringslivet länge slagits för.

För den anställda innebär förslaget däremot en påtaglig försämring, som riskerar att slå hårt mot enskilda. Enligt förslaget måste personen sluta när uppsägningstiden löpt ut.

– Bara den anställda som vinner i domstol har rätt till ersättning för den förlorade lönen. I dag har man rätt till lön tills tvisten avgjorts i domstol, oavsett utgången där, säger Sofie Rehnström.

Lätt i praktiken

Det kan ta år innan en tvist om saklig grund för en uppsägning, som ogiltigförklarats av facket, till slut avgörs i domstol. Och det gör det dyrt och svårt för arbetsgivare att säga upp någon. I teorin. I praktiken är det ytterst sällan som det dras till domstol, påpekar Rehnström. Vanligen nås en uppgörelse långt tidigare.  Tills dess fortsätter de flesta att arbeta i verksamheten – eller blir sjukskrivna, vilket innebär att Försäkringskassan står för kostnaden.

Är det särskilt svårt att säga upp anställda i Sverige?

– Nej, vid arbetsbrist är det tvärtom lätt i jämförelse med flera andra europeiska länder. Men arbetsgivarorganisationerna, först SAF, har spridit budskapet om hur dyrt och omöjligt det är att säga upp folk sedan mitten av 1980-talet. De har lagt miljarder på propaganda. Men det har aldrig någonsin stämt i Sverige, säger Sofie Rehnström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

App-taxi
”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.